HOEKSE BEACHRUGBYERS OPNIEUW LANDSKAMPIOEN

Naast het veldrugby zit ook het beachrugby al enige decennia in het DNA van iedere Hoekse rugbyer gegoten. Niet vreemd als je bedenkt dat het brede Hoekse strand met name in de zomer het tijdelijke habitat van deze ijzervreters wordt. Voor de jeugd is er jaarlijks het jeugdbeach rugbytoernooi in Hoek van Holland. De senioren verleggen hun terrein naar Ameland waar jaarlijks het Open Dutch Beachrugby toernooi gespeeld wordt. Vanaf de eeuwwisseling in 2000 doen The Hookers mee, een jaar na de lancering van het toernooi in 1999. Nagenoeg ieder jaar erna is er wel een afvaardiging van heren dan wel dames op het toernooi aanwezig geweest. De resultaten waren wisselend, maar veelal gooiden de mannen in de Open Klasse hoge ogen en bereikten zelfs enkele malen de finale die altijd tevergeefs verloren werd. De Veteranen waren de eerste die het toernooi in 2006 wisten te winnen. Het heeft lang geduurd, maar in 2022 wist RC Hoek van Holland eindelijk het toernooi in de Open Klasse op hun naam te zetten en waren zij voor het eerst Open Nederlands Kampioen Beachrugby. Vorig jaar lieten the Hookers verstek gaan en waren niet op Ameland.

Foto: Gerard Spaans

De Hoekse rugbyers komen sinds vorig jaar op toernooien in binnen- en buitenland uit onder de naam “the Dutch Lions”. Het team heeft hier en daar een gast, maar doorgaans zijn het spelers vanuit de eigen Hoekse gelederen die in het veld staan. Sponsors Krommenhoek Metals en Plastics, Beachclub R Port en Extend Cilinders zorgen middels een financiële injectie ervoor dat het team ook in het buitenland furore kan maken en gaan the Lions later deze zomer naar o.a. Portugal en België om daar deel te nemen aan prestigieuze beachrugby toernooien.

Terug naar afgelopen weekend, want met maar liefst drie teams was de Hoekse rugbyclub vertegenwoordigd op de 25ste editie van het toernooi op Ameland. De succesvolle en kersverse kampioen uit de Tweede Klasse de Espoirs, The Hookladies en de eerdergenoemde Dutch Lions maakten hun opwachting. De zaterdag staat altijd in het teken van poulewedstrijden. The Hookladies en Espoirs lieten helaas een enkele steek vallen en kwamen daardoor uit in de Plate poule op zondag. The Dutch Lions veegde met veel machtsvertoon en grote uitslagen iedere tegenstander van het veld. Ongeslagen gingen zij zondag proberen om aanspraak te maken op de felbegeerde Grote Pier, sinds het begin in 1999, de hoofdprijs van Ameland.

Foto: Gerard Spaans

De teams startte de zondag goed en wisten alle drie de halve finale te bereiken. Het noodlot sloeg als eerste toe voor The Hookladies die zich verslikten in RC Groningen en lagen daarmee als eerste uit het toernooi. De Espoirs moesten het in de halve finale tegen RC Dwingeloo opnemen, maar ook zij konden de winst niet naar zich toe trekken en legde het af tegen de noorderlingen.

Alle hoop was dus gevestigd op The Dutch Lions die ook zondag met alleen een lastige wedstrijd tegen het Ereklasse team van Haarlem heer en meester waren en uiteindelijk toch vrij eenvoudig de finale wisten te bereiken. Met het immer sterke Randuba 2 als tegenstander rekenden alle toeschouwers op een spannende finale, maar waren het the Lions die al in de eerste helft hun tegenstander op de knieën kregen door drie tries van Bo Donkersloot, Bram Proost en Gijs van Noordennen. Na rust deed Bob Duijvestein nog een laatste duit in het zakje en won de Hoekse formatie ook met veel overmacht de finale met 20-3.

Met het tweede landskampioenschap op zak gaan The Dutch Lions nu op tournee en zullen als eerste op het sterke toernooi van Scheveningen aantreden. Zij wisten deze bijna thuiswedstrijd nog nooit te winnen, maar na het eclatante succes van afgelopen weekend staan de kansen er dit jaar zeker goed voor.