Vertrouwenscontactpersoon

[show-team orderby=’modified’ pagination=’loadmore’ category=’vertrouwenspersoon’ layout=’grid’ style=’img-square,text-left,img-above,normal-float’ display=’name,photo,social,groups,email,telephone’]

Mijn naam is Naomi Hut. Sommige van jullie zullen me kennen als speler bij het damesteam, als trainer bij de kikkervisjes (waar mijn zoontjes spelen) of misschien wel van mijn werk bij de huisartsenpraktijk in Hoek van Holland. Sinds kort ben ik de nieuwe vertrouwenscontactpersoon (VCP) van Rugbyclub Hoek van Holland.

Door het bestuur ben ik gevraagd of ik de functie in wil vullen, omdat ik de weg binnen de club ken en via mijn werk ook de instanties daarbuiten. De afgelopen tijd heb ik diverse trainingen gevolgd om de functie zo goed mogelijk in te kunnen vullen, waar ik dan ook met veel enthousiasme aan begin. Ik vind het belangrijk dat we samen het sporten leuk en veilig houden en dat alles altijd bespreekbaar moet kunnen zijn.

Wat ga ik doen?
Een vertrouwenscontactpersoon binnen de club is iemand die een luisterend oor biedt en dus geen behandelaar. In overleg met de persoon met wie ik een gesprek heb beslissen we welke stappen verder ondernomen kunnen worden bij een probleem dat besproken wordt. Dat kan bijvoorbeeld het doorverwijzen naar hulpverlening zijn.

Waarvoor kun je bij mij terecht?
Voor uiteenlopende situaties, groot en klein, kun je bij mij terecht. Daarbij kun je onder meer denken aan de onderstaande dingen:

• Pesten of gepest worden, fysiek of online;
  • (Vermoedens van) grensoverschrijdend gedrag tussen trainer/coach en jeugdlid, jeugdleden onderling;
  • Of jouw gedrag als trainer/coach verstandig is;
  • Discriminatie over huidskleur, geloof, seksuele voorkeur;
  • Als ouders een vervelend gevoel hebben over de omgang tussen hun kind en de trainer/coach of andere kinderen;
  • Iemand wordt verdacht, terecht of onterecht, van grensoverschrijdend gedrag;
  • Algemene zorg over de situatie waarin andere leden zich bevinden.

Dit zijn een aantal voorbeelden, maar als je over iets anders wil praten, kun je uiteraard ook contact opnemen.

Wie kunnen bij mij terecht?
Iedereen die betrokken is bij Rugbyclub Hoek van Holland kan bij mij terecht; je hoeft dus geen lid te zijn. Naast sporters en trainers kunnen dus ook ouders, supporters en vrijwilligers contact opnemen.

Hoe kun je mij bereiken?
Als je over iets wil praten, dan kun je me natuurlijk aanspreken op de club. Ook kun je me e-mailen of bellen. Mijn mailadres is vcp@rugbyclubhoekvanholland.nl en ik ben bereikbaar via 06 – 14 89 00 11. Schroom zeker niet om contact op te nemen!