DIOK KRIJGT DUBBELE HOEKSE OORVIJG

Door Daan Kloppenburg

Nu het seizoen drie speelrondes oud is worden in alle klassen de machtsverhoudingen min of meer zichtbaar. Voor wat betreft de Ereklasse kan gesteld worden dat “the usual suspects” ook dit jaar weer de dienst uitmaken. Het vierspan RRC/HRC/Eemland en ’t Gooi gaan met “drie uit drie” aan de leiding, daarna gevolgd door HookXV die afgelopen weekend een sterke wedstrijd tegen het Leidse DIOK speelde.

DIOK 1- HookXV

Het is twee jaar geleden dat the Hookers op Leidse gronden een wedstrijd naar zich toe hebben weten te trekken en ook deze keer waren ze vastberaden om deze klus te gaan klaren. Wat volgde was een wedstrijd die met name in de eerste helft nog gelijk opging. HookXV was zeer dominant in met name de scrums en dit gaf een goede uitgangspositie in de aanval, maar DIOK incasseerde ook een aanzienlijk aantal penalty’s in deze scrums waarmee ze flink onder druk gezet werden.

Na eerste score van DIOK leken de slapers uit de Hoekse ogen gewreven en werd er tweemaal terug gescoord door de Hoekse backline middels Harry Leerentveld en Noah Mataia (5-14). Daarna was het weer tweemaal raak voor de gastheren waarbij de tweede try door een misverstand voor Leerentveld en Mataia vrij gemakkelijk door de Leidenaren kon worden binnengelopen. Bas Frankfort wist gelukkig, na opnieuw een goede break van Leerentveld, een Hoekse voorsprong terug te winnen. Met een ruststand van 19-21 in het voordeel van de bezoekers lag de wedstrijd nog volledig open, maar leek de Hoekse druk steeds meer toe te nemen.

Een opbeurende half-time speech van coach Bram Proost moet de mannen nieuwe energie gegeven hebben, want in razend tempo verdubbelden het Hoeks vijftiental hun score na rust. Eerste rijers Guus Henkes en Ahmet Onhalan, welke samen afgelopen zomer nog sterk op de World Rugby Trophy voor B-landen uitkwamen, drukten hun stempel door met veel machtsvertoon over de Leidse tryline te duiken.  Maar ook Leerentveld en Frankfort waren daarna nogmaals succesvol. DIOK kon tussen de bedrijven door een enkele try meepikken, maar de Hoekse trymachine was inmiddels goed op dreef. Proost concludeerde na afloop dat er wellicht meer in gezeten had, maar was niet ontevreden over de verrichtingen van zijn ploeg. Ook prees hij zijn invallers die qua consistentie en kwaliteit een belangrijke taak vervulden door DIOK ook in de slotfase weinig tot geen ruimte tot scoren te geven. Derhalve was het laatste woord aan de mannen uit de Sleutelstad en werd in overtime door Tom van Loon de laatste try van de wedstrijd gescoord. Met een verdienstelijke en comfortabele 33-49 overwinning keerden de mannen van het Brede strand huiswaarts.

DIOK 2 – Hook Futures

Ook de Futures of het tweede team van RC Hoek van Holland kwamen uit tegen de gelijknamige ploeg van DIOK. Na de zware maar mooie wedstrijd tegen de Utrechtse studenten die helaas verloren werd, waren de Hoekse mannen gretig om de eerste winstpartij van dit jaar in de wacht te gaan slepen. En deze gretigheid werd meteen na kick-off duidelijk. The Hookers zochten meteen de aanval en al na 3 minuten spelen kon Mike Scholtes zijn eerste try drukken. We zeggen er met nadruk bij “eerste” want nog geen tien minuten later flikte hij dit kunstje opnieuw en was de stand 0-10. Een kleine tien minuten voor rust kwamen er nog 5 punten bij, maar was de Hoekse kicker geen van de drie keer succesvol voor de twee extra conversie punten. Na 40 minuten spelen vond de goed fluitende referee het tijd om even op adem te komen en een rustmomentje in te bouwen, want dit was wellicht het laatste zeer zonnige weekend van het jaar en kroop het kwik toch nog gauw naar 25 graden. Ruststand 0-15.

Na rust was daar dan toch het antwoord van DIOK. Binnen 5 minuten brachten ze de stand terug tot 12-15 door grote pressie uit te oefenen op de Hoekse defensie. Maar de Hoekse Futures waren niet van plan om na de solide eerste helft de wedstrijd zo weg te geven. Het gaspedaal ging dieper in en wissels als bijvoorbeeld HookXV speler Jens van der Knijff die zijn rentree bij de Futures maakten, waren daarin een welkome versterking. Van de 5 tries die hierna voor de Hoekse formatie volgde werden er maar 2 door DIOK tegenover gezet. Een comfortabele eerste overwinning van 24-50 was dan ook uiteindelijk na 80 minuten speeltijd een zeer heugelijk feit voor de jonge Hoekse honden.

RSRC 3- Hook Espoirs

En zo was er op zondag alsnog een kers op de taart, want na 30 jaar ging er eindelijk weer eens een derde team van Rugbyclub Hoek van Holland het veld in. Het team onder leiding van kersverse trainer Bas van der Geest deed er in Rotterdam zowaar nog een schepje bovenop en sloeg ongenadig hard toe. Het visitekaartje werd met een 10-75 monsterscore en een ovale groet afgegeven. Binnen niet al te lange tijd zullen we dit team meer gaan belichten.

Aankomend weekend weer een bomvol weekend met maar liefst 3 thuiswedstrijden. Zaterdag bijten de Futures de spits af als zij om 14:00 uur een verbeten strijd uit gaan vechten met RRC 2, een team dat 1 plekje boven ze staat op de ranglijst. Daarna om 16:00 komt de Hoekse hoofdmacht in actie in een loodzware clash tegen RRC 1 momenteel koploper in de Ereklasse. Geen ondoenlijke, maar wel zeer zware opgave om van dit team te winnen. Op zondag gaan ook op eigen grond de Espoirs het opnemen tegen de Delftse studenten van Thor 2. Wat zeker ook niet vergeten mag worden is dat ook de dames weer aan de bak gaan. Het clustert dit jaar met de Rotterdames van RRC en komen uit tegen Oemoemenoe in Middelburg.

Volop rugby om van te gaan genieten en iedereen is hierbij natuurlijk van harte welkom aan de Rondgang.