HOEKSE RUGBYERS ONDERUIT NA FATALE BLACK-OUT

Door Daan Kloppenburg

HookXV is er in Haarlem opnieuw niet in geslaagd om belangrijke competitiepunten te pakken. Hoewel de mannen uit Noord Holland een schamele 11de plek innamen bleek maar weer hoe klein de verschillen tussen de diverse Ereklasse teams zijn.

De Hoekse rugbyers startte de wedstrijd sterk door een prima break van tweede rijer Bo Donkersloot. Deze strandde net voor de Haarlemse tryline, maar zijn broer Skip zag kans om de bal snel op te pakken en over de lijn te duiken. De conversie was voor Kevin Lenssen (0-7). Ondanks goede pressie op de Haarlemse verdediging kwamen the Hookers een paar keer dicht bij een ultieme score, maar door slordigheden wisten zij deze niet te verzilveren. Haarlem benutte niet veel later een penalty en knokte zich terug (3-7).

HookXV gaf weer gas en kwam veelvuldig op de helft van de Noord Hollandse tegenstander Na hard werken van de Hoekse voorwaartsen was het uiteindelijk Jorian Broekmeyer die 5 punten op het bord wist te zetten, de conversie van opnieuw Kevin Lenssen gaf ze een comfortabele 11 punten voorsprong (3-14). Daarna ging het in de resterende 8 minuten met wat blessuretijd behoorlijk fout. Ondanks enkele vergeefse pogingen van de Hoekse rugbyers om de score verder uit te breiden, was het de thuisploeg die toesloeg. En wel twee keer niet te verstaan. Dit kwam hard aan bij de bezoekers, want deze stonden met rust in plaats van een comfortabele voorsprong op een marginale achterstand (17-14).

Tot overmaat van ramp overrompelden de Haarlemmers de Hoekse formatie in de eerste 5 minuten na rust opnieuw en wisten zijn twee keer hard toe te slaan en stonden zij ineens met 31-14 voor. Het was nu nog maar de vraag of the Hookers deze tegenslag te boven zouden komen, want het was onbegrijpelijk hoe zij in 15 minuten speeltijd 28 punten moesten incasseren. Op zoek naar de aansluiting wist eerst Skip Donkersloot opnieuw de Haarlemse tryline te vinden (31-21). Kevin Lenssen bracht de stand niet veel later met een penalty op 31-24. Een try en conversie zouden voldoende zijn voor een gelijkspel, maar met nog 10 minuten spelen was er nog van alles mogelijk. The Hookers kwamen nog geregeld diep op de Haarlemse helft en werden geacht om tot score te komen, maar door goed defensief werk van de mannen uit de Noord-Hollandse hoofdstad en al dan niet ook door slordige afwerking van HookXV bleef de tryline een onneembare horde. Dan maar opnieuw een kick op de palen van Kevin Lenssen en slonk de marge nu naar 4 punten (31-27)

Het was nu erop of eronder, want de tijd tikte onverminderd door en kwam de reguliere speeltijd in zicht. Twee minuten voor het einde van de wedstrijd bracht de thuisploeg hun bezoekers echter de genadeslag toe en werd er niet meer getornd aan de 36-27 achterstand die dus tevens de einduitslag werd.

Een bittere pil voor coach Bram Proost want hoe kon het rond het rustsignaal nu zo fout gaan dat HookXV in zo’n korte tijd 4 geconverteerde tries om hun oren kreeg. Opnieuw genoeg stof om te analyseren waar verbetering nodig zal zijn. De Hoekse formatie speelt weldegelijk attractief, aanvallend en sterk rugby, maar weet onvoldoende tot scoren te komen.

Haarlem Futures- Hook Futures

De jeugdige Futures zijn er inmiddels aan gewend dat zij alles moeten geven om hun wedstrijden tot een goed einde te brengen en vooralsnog laten ze met een groot leeuwenhart zien dat zij tot het gaatje willen en kunnen gaan. Ook Haarlem heeft een sterk en fysiek Future team en de 11 plaats op de competitieladder zegt weinig over de kwaliteiten waarover het team beschikt. Dat er een verbeten strijd zou plaatsvinden leek op voorhand duidelijk.

De eerste helft domineerden de Hoekse Futures en door een aantal prima aanvallen was er met rust een mooie 5-14 voorsprong met tries van Jorian Broekmeyer en Sem Meershoek. Na de pauze kreeg de wedstrijd aanvankelijk een andere wending, want na 10 minuten spelen kwam Haarlem met een tegenantwoord en was de stand 12-14. De bezoekers lieten het er niet bij zitten. Met aanvallen van links naar rechts en andersom over het veld zochten de jonge Hoekse mannen naar een gaatje in de defensie van Haarlem. En dat gaatje kwam er toen de watervlugge Yaromir Jeronimus, die levensgevaarlijk is rond de ruck, de ruimte over de blinde kant zocht en wist te scoren. (12-19).

Het was echter verre van een gelopen race, want Haarlem had nog genoeg lucht over om het the Hookers moeilijk te gaan maken. De eerste try na rust viel na 55 minuten speeltijd en 5 minuten later kwam daar een tweede bij voor Haarlem (24-19). Met een penalty voor de gastheren voor de Hoekse palen werd niet lang nagedacht om deze met een kick en drie punten te benutten (27-19). Met nog 14 minuten spelen denderde na lang fasespel van Hoekse zijde uiteindelijk de lange Gijs van Noordennen als een op hol geslagen giraf door de Haarlemse defensie en scoorde onder de palen. Stand nu met de succesvolle conversie van Sil Plaisier was 27-26 en beloofde de laatste 10 minuten reuze spannend te worden.

Het slotakkoord was voor de Hoekse Futures, want met opnieuw lang fasespel waren zij de ploeg die overwegend balbezit hadden en voornamelijk op de Haarlemse helft te vinden waren. Uiteindelijk op slag van het eindsignaal zag de referee een overtreding bij Haarlem en aangezien deze op een zeer gunstige plek viel, was het opnieuw Sil Plaisier die nu voor de overwinning kon gaan schoppen. Succesvol als hij was vond de referee het ook meteen welletjes en floot hij af bij de stand van 27-29 voor de Hook Futures.

Het was een overwinning die voor de ploeg van Shereza Pool van ver moest komen, maar zoals wij al eerder gezien hebben dit seizoen laten de jonge honden het er nooit bij zitten. Een zwaar bevochten, maar dik verdiende winst waarmee the Hookers hun 6de plek op de competitieladder verstevigden.