Gemoederen tot rust

Vrijdagavond hielden de leden van Rugbyclub The Hookers na twee stormachtige weken een ingelaste ledenvergadering. Een item in de media over een mogelijke naamswijziging van de club was aanleiding tot stevige interne kritiek en de nodige publiciteit.

Tijdens de reeds eerder vanwege Covid-19 ingeplande HALV (Herziene Algemene ledenvergadering) legde het bestuur eerst de herziene begroting voor. Herzien vanwege de financiële effecten van Covid-19 op de club. Deze begroting is, dankzij stevige bezuinigingen in de eerdere begroting en een realistisch uitgavenpatroon van een ruime ‘min’ naar een kleine ‘plus’ over dit seizoen omgebogen. De herziene begroting is door de leden gisteravond met een ruime meerderheid aangenomen.

Vervolgens kwam het hete hangijzer van de avond ter tafel, de beoogde naamswijziging. Eerst legde het bestuur uit wat er mis is gegaan in de communicatie en welke lessen zij daaruit trekken. Vervolgens is toegelicht wat de achtergrond bij de discussie is.

Bij de oprichting van de club in 1974 is de naam RC The Hookers bedacht. Op dat moment een passende naam, vanwege de plaatsnaam, de speler in het veld en een tikkeltje humor. In de jaren ’70 van de vorige eeuw leidde deze knipoog vooral tot een glimlach, tegenwoordig heeft de verwijzing meer negatieve associaties.

Het wordt merkbaar moeilijker om fondsen te werven omdat bedrijven en organisaties niet de associatie willen tussen hun naam en de dubbele betekenis van “The Hookers”. Ook online wordt het steeds moeilijker om het imago wat de club wil uitstralen, de rugbywaarden van respect, vast te houden als een zoekslag op internet naar de clubnaam regelmatig uitkomt bij ‘adult content’. Daar werf je geen nieuwe (jeugd)leden mee. Op basis van dit inzicht wilde het bestuur van Rugbyclub The Hookers de discussie voeren of de naam nog past bij de huidige tijd.

Na deze toelichting door het bestuur is onder de leden gepeild of er draagvlak is voor een onderzoek naar een naamswijziging. Daar was een ruime meerderheid voor. De naamswijziging is dus niet definitief, maar de discussie zal de komende periode op basis van inhoud gevoerd worden.