Opstart Ereklasse

Naar aanleiding van het EKO van 15 en 22 februari is er besloten dat er het 1e weekend van april gestart kan worden met het spelen van een Open Competitie tussen een select aantal ereklasseteams. Op dit moment zijn dat Rugbyclub The Hookers, A.S.R.V. Ascrum, RC DIOK, RC The Dukes, RC Eemland en RC Groningen.

Een selectie van 30 spelers van de Hookers start deze week met trainen volgens de opgestelde protocollen. Het veld van de Hookers is door NOC*NSF aangewezen als Topsport Locatie waardoor er ook na 21:00 uur getraind kan worden door de selectie. De geselecteerde spelers zijn allen in het bezit van een ontheffing voor de avondklok.

In de trainingsperiode zal er wekelijks worden getest op Covid-19. Dit alles onder medische begeleiding. Bij de start van de competitie zal er ook voor iedere wedstrijd getest gaan worden.

Vooralsnog is het plan om een volledige competitie te gaan spelen tussen de 6 teams (10 wedstrijden). Rugby Nederland buigt zich momenteel over een speelschema. De wedstrijden worden gespeeld op zaterdag of zondag.

Volledige bericht Rugby Nederland (Opstart ereklassewedstrijden begin april | Rugby Nederland)

Naar aanleiding van het overleg op 15 februari jongstleden is er besloten vanaf begin april te beginnen met het spelen van wedstrijden tussen een select aantal ereklasseteams. Rugbyclubs A.S.R.V. Ascrum, RC DIOK, RC The Dukes, RC Eemland, RC Groningen en RC The Hookers hebben aangegeven te willen spelen. Zij zullen onder de strikte voorwaarden en maatregelen die de RIVM en NOC*NSF voorschrijven, de trainingen hervatten onder de uitzondering voor topcompetities.

Er geldt een uitzonderingsregel voor topsporters in topcompetities; zij mogen de trainingen en wedstrijden hervatten ter ondersteuning en voorbereiding op internationale kampioenschappen.  “Voor hen is de nationale competitie belangrijk om aansluiting te houden bij de internationale top”, liet het kabinet eind vorig jaar weten. Mede door de geplande internationale wedstrijden van de Oranjeheren XV en Oranjedames XV zijn de ereklassecompetities van Rugby Nederland ook deze mogelijkheid geboden.

Wens
In het EKO (ereklasse-overleg) van 28 december jongstleden is in overleg met Rugby Nederland besloten de ereklassecompetitie niet voor eind maart te hervatten. Tijdens het EKO van 15 februari hebben een aantal teams aangegeven graag weer te willen starten met trainingen en wedstrijden onder de voorwaarden en maatregelen die de overheid en de NOC*NSF voorschrijven. Dit houdt onder andere in dat iedere speler een aan twee keer per week zal worden getest en de trainingen volgens het huidige protocol moeten worden ingericht.

Van de zestien clubs hebben vooralsnog A.S.R.V. Ascrum, RC DIOK, RC The Dukes, RC Eemland, RC Groningen en RC The Hookers aangegeven te willen beginnen. De andere ereklasseclubs vinden het nog te vroeg of willen niet spelen onder de gestelde voorwaarden. De damesteams uit de ereklasse hebben besloten vooralsnog niet de trainingen en wedstrijden te willen hervatten.

Besluit
Mede gezien de wens van een groot aantal ereklassespelers om weer te kunnen gaan trainen en spelen en het belang van wedstrijdritme voor de selectiespelers van de Oranjeheren XV heeft het bestuur en directie van Rugby Nederland afgelopen week besloten voor de ereklasseteams, die dat willen, de wedstrijden te hervatten in de eerste week van april. Deze clubs zijn verplicht minstens vier volledige weken voor de eerste wedstrijd te zijn begonnen met “full contact” trainingen en zich te houden aan het door NOC*NSF opgestelde protocol. De andere teams kunnen mogelijk later instromen, mits zij voldoen aan de bovengenoemde voorwaarden.

Het bestuur beseft en begrijpt dat alle spelers van Rugby Nederland graag weer volwaardig willen trainen en wedstrijden willen spelen, en de uitzondering voor de ereklasse wellicht niet ‚fair’ vinden. En dat ook voor de jeugd, die op dit moment wel mag trainen, het uiterst teleurstellend is dat zij geen wedstrijden mogen spelen. Echter, er is op dit moment nog geen zicht op een verruiming van de coronamaatregelen voor de amateursport. Samen met NOC*NSF en de andere sportbonden doet Rugby Nederland er alles aan om te zorgen dat de richtlijnen voor de amateursport worden versoepeld zodat zodra het veilig kan, alle rugbyers weer mogen trainen en spelen.