Hookers 1 hervatten training

Rugbyclub the Hookers hervatten trainingen in aanloop naar herstart aangepaste competitie

Zondagochtend 28 februari was de eerste dag waarop selectie en staf bijeen kwamen voor een ouderwetse rugbytraining. Rugby Nederland bracht op 26 februari naar buiten dat er vanaf 3 april weer gespeeld kon worden in een aangepaste topcompetitie.  Deelnemende ploegen moesten minimaal vier weken weer volledig kunnen trainen, dus haast was geboden.

Vanaf 9 uur melden spelers en staf zich op de Rondgang voor een Corona sneltest. Spelers en staf kwamen volgens een afgesproken tijdschema op het park en werden door de medische begeleiding op het virus getest. Om de dag maar goed te beginnen, werd er alleen maar negatief getest. Doordat ook de zon een positieve duit in de zak deed, kon voorzitter Ron Plaizier zijn openingswoord op het terras doen. Wederom goed nieuws, naast de al bekende deelnemers aan de competitie, waren er nog minimaal drie ploegen, die serieus overwegen om zich aan te sluiten bij Rugbyclub The Hookers, A.S.R.V. Ascrum, RC Diok, RC Eemland, RC Groningen en RC the Dukes.

Vervolgens mocht hoofdcoach Glenn Vertongen twee “nieuwe” namen introduceren. Siem Damen, is overgekomen van Delft om onze eerste rij te versterken. De tweede naam, maar absoluut niet nieuw, is die van Marijn Huis. Marijn speelde zijn clubrugby in Engeland, waar hij ook studeert. Vanwege Corona ligt de competitie daar voor Marijn ook stil, en om dezelfde reden studeert Marijn nu online vanuit Hoek van Holland. Logisch dat de sterke ervaren lock het vertrouwde shirt weer aantrekt. Nieuwe namen binnen de selectie, maar allen vertrouwd binnen de club:  Sem Meershoek, David Molenaar en Siebe de Voogd. Deze mannen komen allemaal uit onze eigen jeugd

De spelers werden daarna in vier groepen gesplitst. Één groep mocht in de zon kracht oefeningen gaan doen, drie groepen gingen op het veld aan de gang, waar diverse spelpatronen werden door genomen. De groepen rouleerden de volle ochtend bij de oefeningen en bij de gewichten.

Ongeveer halverwege de ochtend, moeten we toch een negatief puntje melden. Mike Scholtes moest de training verlaten met een hamstring probleem. Inmiddels had Bo Donkersloot zich aan de zijlijn gemeld in een stoel, in het zonnetje. Bo is herstellende van een hersenschudding opgelopen bij een training van het Nederlands team.  Mike kon naast hem plaats nemen. Beiden mannen hopen zich later deze maand weer bij de selectie te voegen.

Ondertussen werd er in het clubhuis keihard gewerkt door de zwaar onderbemande kookstaf. Ruud van der Ploeg en Axel Scholtes waren verantwoordelijk voor een heerlijke pasta maaltijd.  Spelers en coaches hadden er rond half één lucht van gekregen en besloten daarom ook om rond deze tijd de trainingen te onderbreken, en de inwendige mens van de benodigde brandstof te voorzien.

Na de welverdiende lunch, was het tijd voor wat officieel fotowerk. De nieuwe mannen moesten hun staatsieportretten laten maken, en het was volgens de officials ook hoogtijd voor een nieuwe teamfoto. Één en ander had nogal wat voeten in de aarde. Het valt niet mee om zoveel mensen netjes neer te zetten volgens de huidige regels, maar met een beetje schuiven en schaven lukte ook dit best aardig.

Vervolgens werd de groep in tweeën gedeeld, om na een korte warming up, een heuse pot touch rugby te spelen. Of team Duncan met de winst ging strijken of dat het team Glenn  was, ik kan het u niet vertellen, wel dat het geheel ref Arno naar eer en geweten werd geleid. Wij hebben in ieder geval van beiden ploegen genoten. Zo verlieten wij rond een uur of drie de Hookers place na een prachtige rugbydag.

Foto’s: Ellen Grimbergen