ONZE EERSTE THUISWEDSTRIJD…..IN DEN HAAG

Afgelopen zaterdag speelde we onze eerste thuiswedstrijd, in Den Haag. Huh? De Hookers komen toch uit Hoek van Holland? Dat klopt, echter is het op dit moment zo dat we bij de Turven nog flink moeten groeien voordat we een compleet eigen team kunnen opstellen elke zaterdag. Tot die tijd spelen we samen met de Turven van WRC Ter Werve, en die spelen in Den Haag, om de hoek bij de Uithof. Vandaar dus een thuiswedstrijd ‘on the road’.

De weergoden waren spelers, en ouders langs de lijn, goed gezind. Waar het eerder in de week met bakken uit de hemel kwam was het zaterdagochtend droog, en brak zo nu en dan een zonnetje door, ideaal weer voor wat potjes rugby.

Deze keer kwamen we met 4 kanjers aan de start. Nathan, Morris, Cas en Liam. En uiteindelijk hebben de meeste maar liefst vier potjes mogen spelen. Een goede ochtend om aan de conditie te werken dus.

Nathan en Morris waren wat vroeger aanwezig en dat kwam goed uit. Ook bij Ter Werve druppelde in de loop van de week wat afzeggingen binnen en dus konden Nathan en Morris direct aansluiten bij één van de andere Ter Werve teams. Cas kwam op de valreep nog binnen en denderde gelijk door het potje in. ‘Warming-up is niet nodig coach’ riep hij nog naar me…wat een karakter!

De potjes volgde elkaar in hoog tempo op, scheidsrechters hielden de vaart er in maar probeerde in sommige spel situaties ook even wat meer uit te leggen over de regels. Dan zie je ook weer hoe snel de mannen dat oppakken. ‘Achter de bal blijven wanneer het spel wordt hervat’ en ‘Achteruit passen’. Allemaal zaken die in het heetst van de strijd wel eens vergeten worden. Goed dat de scheidsrechters dat in een spelsituatie uitleggen, dank daarvoor!

Verder zag ik vanaf de zijlijn meer van hetzelfde van wat de jongens de afgelopen weken hebben laten zien:

Nathan blijft een grote spelmaker. Altijd op zoek naar de bal of de opening om de try te maken. In één specifieke actie stelde hij een teamgenoot in staat op te scoren na een mooie actie van hemzelf. Terwijl de tag wordt afgetrokken en hij naar grond ging gaf hij de perfecte pass op borsthoogte richting Cas die moeiteloos de try kon aftikken. Goed gedaan topper!

Cas moest in de eerste pot nog even de ‘brommer aanzwengelen’ maar was daarna ook weer ‘aan’. Mooi om te zien hoe hij met zijn inzicht altijd op de juiste plek te vinden is en zo slim loopt dat hij bijna niet te ‘taggen’ is. Grootst gespeeld Cas!

Liam had vandaag ook weer een aantal scores en mooie verdedigende acties. Als Captain van twee potjes gaat hij zich ook steeds meer opstellen om de boel juist neer te zetten, een leider in spé!

Morris was weer vanouds aan het rennen en vliegen. De ‘tagmeister’ van vandaag. Links en rechts aanwezig om tags te pakken en in de laatste twee potjes op de juiste plek mee naar voren om twee tries te scoren. Wat een beest!

Tijdens het laatste potje gebeurde er iets heel erg moois. We mochten samenspelen met de jongens van HRC en die hadden toch een mooie actie bij een spelhervatting! Het spel wordt hervat en de speler met de bal leek naar links te sprinten om daar richting het try gebied te gaan. Zijn medespelers kwam van links naar rechts, ontving de bal en de hele verdediging was in de luren gelegd en er werd een simpele try gescoord. Wat een gave actie, die ga ik dinsdag even bespreken met de trainsters. Misschien kan die nog in het plan worden opgenomen!

Grote dank aan WRC Ter Werve voor het organiseren van de ochtend, ook aan DIOK en HRC voor het leuke samenspelen en de ouders, teammanagers en scheidsrechters. De lol spatte er aan alle kanten vanaf en er werd weer over en weer geapplaudisseerd bij mooie acties.

Dankjewel Cas, Morris, Liam en Nathan voor een mooie ochtend. En aangezien het weer wat kouder wordt langs de lijn wil ik jullie vragen om goed voor je ouders te zorgen dit weekend. Breng ze lekker wat te drinken en een warm dekentje, dan zullen ze er ook volgende week weer bij zijn!

Tot dinsdag.

Martijn