EEN ONVERWACHTE EN ZOETE OVERWINNING

Daar gingen ze dan, een tikketje nerveus, maar vol goede moed op weg naar Utrecht. Vandaag stond de wedstrijd tegen de ongeslagen nummer één van de competitie, zijnde RUS, op de agenda. Het vorige onderonsje werd door RUS gewonnen met een 12-28, niet slecht, maar voor vandaag waren de hoekse dames (en clusterpartners) erop gebrand de verdediging op slot te gooien.

Dat er hier en daar een zenuw verkeerd schoot zag je wel in de warming up. Deze verdiende niet bepaald de schoonheidsprijs en laten we het dan nog maar niet hebben over de teamrun. Wat zeggen ze ook altijd over de slechte generale.. belooft een goede première?

Niets aan gelogen want de eerste tien minuten ging het spel geen kant op, zowel RUS als onze dames gaven geen meter ruimte. Dat RUS een lekker potje kan ballen is niet gelogen en dat resulteerde dan ook in de eerste try van RUS en zo stonden de dames 5-0 achter. Lieten ze hierdoor hun koppie hangen? Nee, zeker niet! Na het veroveren van een penalty in de buurt van de tryline van RUS werd door mooi teamwork tussen Abby (snelle bal) en Daisy de score omgezet naar 5-5. En met deze actie gaven zij de rest van het team het goede voorbeeld want nog geen 5 minuten later kon Jonandra, door het knap uitspelen in de lijn, de score omzetten naar een voorsprong van 5-10. De meiden verdedigde naar voren, rucks werden goed bevochten en dat resulteerde zelfs wel eens in een turnover. Dit gaf de dames nog wat extra power en dat was goed te zien want nog geen paar minuten hierna lukte het Caithlyn om de score te verhogen naar 5-17 (zelfs de conversie was raak). Dat je RUS nooit moet onderschatten bevestigden ze kort hierna want met een score van 12-17 was het half time.

We onderbreken dit wedstrijdverslag even met een huishoudelijke mededeling. Wist jij dat onze eigen Guus genomineerd is bij het Haags Sportgala en dat hij wel eens Scheidsrechter van het jaar kan worden? Voor ons is hij natuurlijk altijd al scheidsrechter van het jaar maar het zou wel leuk zijn als dit bevestigd kan worden op het sportgala. Zouden jullie willen stemmen? Stemmen kan op: https://www.haagssportgala2021.nl/stemtool Wij rekenen op jullie!

Terug naar de tweede helft. Na een verfrissend sinaasappeltje en een speech van de coaches konden de dames beginnen aan de tweede helft. Het was alsof de dames het licht hadden gezien want de tweede helft was nog beter dan de eerste helft. De dames vonden elkaar snel, communiceerde goed en hielde het spel levend. Dit resulteerde dan al snel in een mooie try voor Abby. Dat de voorwaardse ook ineens vleugels kregen bleek wel uit het feit dat zij als een soort van understudy van de centers meters gingen maken. Zo hadden we ineens een stuk of 4 á 5 centers in het veld staan! Dat dit helemaal lastig te stoppen was voor RUS bleek dan ook wel uit de (team)try van Daisy en kort daarna ook die van Mo. Wat de stand bracht naar 12-32. Met nog maar 7 minuten op de klok wilde de dames nog en keer bewijzen dat zij geen slechte nummer twee in de competitie zijn en zette de verdediging op slot. Een eindstand van 12-32 was voor de dames al meer dan voldoende om met (meer dan) een goed gevoel terug af te reizen naar het thuisfront. Daar dachten de rugbygoden toch heel anders over want met de ref die roept.. “last play” zetten de meiden nog een keer alles op alles en krijgt Maia het voor elkaar om door te breken, elke tackle te ontwijken en de try in de buurt van de palen te drukken. Nu was het aan Daisy om nog eens 2 extra punten op het scorebord te krijgen. Onder het toeziend oog van het hele, muisstille, team lukt het haar om de bal door de palen te krijgen wat resulteert in een eindstand van 12-39 voor de Hoekse dames en een gejuich van het hele team. Een onverwachte en zoete overwinning!

Klein bedankje voor Anne die toch maar elke wedstrijd als linesman meegaat en hopelijk heb jij via de klimmuur je auto nog kunnen bereiken! 