HOEKSE RUGBYERS NIPT LANGS OYSTERS

In DeGiro Ereklasse stond afgelopen zaterdag het duel tussen de Oisterwijk Oysters en Rugbyclub The Hookers op het programma. De Oysters hebben dit seizoen slechts 2 wedstrijden op hun naam weten te zetten, maar gezien de uitslagen is het geen team dat zich makkelijk laat overlopen. Met het zure verlies van vorige week nog vers in het geheugen (we verspeelden in overtijd een voorsprong en verloren 20-26 van Eemland) wist de ploeg van Glenn Vertongen dat een wedstrijd op eigen veld tegen een op papier zwakkere opponent een kans moest zijn om weer eens aan het langste eind te trekken.

Voor het Hoekse team is nog geen wedstrijd van leien dakje verlopen dit seizoen. Het hoogste niveau rugby in Nederland eist veel van een club. Naast een goede technische staf en een getalenteerde eigen kweek is er vaak nog wat back-up in de vorm van buitenlandse spelers nodig om succesvol op dit niveau te acteren. Wat dat betreft is de balans voor beide teams hierbij redelijk in evenwicht. Dit was ook typerend voor het spelverloop van de wedstrijd. Beide teams gaven mekaar vanaf minuut 1 geen duimbreed toe. Hoewel de thuisploeg meteen onder, je zou bijna zeggen de “gebruikelijke”, druk kwam te staan, bogen zij dit nu sneller om en wist eerste rijer Ramzi Ouarssani na 12 minuten de eerste en tevens enige try van de wedstrijd te drukken.

Na deze score ging de wedstrijd alle kanten op, maar was van de ultieme score in de vorm van een try dus geen sprake meer. Als je dusdanig aan elkaar gewaagd bent komt alles aan op discipline, inzet en het vermijden van fouten maken. The Hookers gaven naar mate de eerste helft vorderde een veel te grote hoeveelheid penalty’s weg op eigen helft die niet nodig waren. The Oysters straften er slechts 2 af met een schop op de palen en zette de stand in eigen voordeel terug (5-6). Full-back Kevin Lenssen kreeg vervolgens zelf een aantal keer de kans om de gemaakte overtredingen van de Brabanders af te straffen, maar benutte er slechts 1 en bepaalde hiermee de ruststand op 8-6.

Na rust was het eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Beide teams waren niet van plan om 5 punten middels een try te incasseren, maar ook niet bij machte om deze te scoren. De Oysters hielden (zoals een oester betaamd) de boel potdicht. Uiteindelijk was de enige uitweg na 65 minuten speeltijd een schop op de palen die hen wederom op voorsprong bracht (8-9). The Hookers moesten nu op hun tanden bijten en wisten gelukkig nog tot twee keer toe een penalty te forceren. Ook zij waren nu genoodzaakt om voor de “veilige” palen te kiezen om de wedstrijd weer naar zich toe te trekken (14-9). De mannen uit Oisterwijk gooiden nu alles in de strijd om met winst uit Hoek van Holland weg te gaan.

Een de-ja vu van vorige week was in de maak toen een penalty op eigen helft gevolgd door een eigen line-out diep op Hoeks territorium uitmondde in een collectieve maul die net als vorige week net voor de try-line strandde. Vervolgens wilden the Oysters een allerlaatste aanval inzetten, maar hier zag referee Bitterhout een aanvalsfout in. The Hookers twijfelden niet en wendde het gevaar af door de bal in allerijl over de zijlijn te werken en hiermee hun vierde zege van dit seizoen veilig te stellen.

HOOKERS 2
Hookers 2 kwam op zondag eveneens op eigen veld uit tegen het Delftse Sanctus Virgilus RC. Na liefst 11 try’s, 5 conversies en een knappe dropgoal van nummer 8 Bob Massar prijkte er een keurige 68-0 op het scorebord voor de thuisploeg. De ploeg van coach Gareth Gilbert wist hiermee in 8 wedstrijden maar liefst meer dan 500 punten te scoren en hun koppositie op de ranglijst in de Derde klasse nog meer te verstevigen.

DAMES
Ook het damesteam van the Hookers beleefde een mooi weekend. De ongeslagen koploper RUS 2 werd verrassend op eigen veld over de knie gelegd door de Hoekse dames. Try’s van o.a. de gezusters Caithlyn en Abby Place en “Woman of the Match” Daisy Bijsterveld zorgde ervoor dat de Utrechtse studenten hun eerste verlies van dit seizoen moesten incasseren. Een prestatie waar “de Dames van het Brede Strand” heel trots op mogen zijn en voorlopig nog even op kunnen teren voordat zij op 12 december hekkensluiter the Westenders uit Roosendaal op bezoek krijgen.

Was getekend:

W.W. Ellis 😉