HOOKERS KRIJGEN BEZOEK VAN NEDERLANDS TEAM ONDER 18

Afgelopen woensdag is er op de Rondgang een wedstrijd tussen het Nederlands team onder 18 jaar tegen een delegatie van Hookers onder 23 jaar gespeeld. Voor het eerst in de geschiedenis van de club kreeg men bezoek van een nationale selectie en dat was dus best een bijzonder moment. Voor The Hookers was slechts 1 speler geselecteerd om voor de nationale trots uit te komen en dat was Jack Slob.

De oefenwedstrijd tussen beide teams kon eenvoudig geregeld worden omdat Bondscoach Arno Mansveld van Nederland <18 ook assistent-coach van het Hoekse vlaggenschip is. Ook voorwaartsen coach Duncan Jansen betrekt zowel bij The Hookers als voor het Nederlands team een assistent functie. Voor de gelegenheid werd de coaching bij het Hoekse team ingevuld door hoofdcoach Glenn Vertongen samen met 2de team coach Gareth Gilbert en Shereza Pool.

Wie denkt dat de spelers van de Hookers onder 23 selectie dus ook daadwerkelijk 5 jaar per individu ouder zijn komt bedrogen uit. Aan Hoekse zijde waren sommige spelers ook nog geen 18 en de overige spelers 19 en 20 en slechts drie uitschieters van 20+. Verder was de opgetrommelde selectie voor 90% afkomstig van het tweede team van de Hookers wat momenteel met grote overmacht de Derde Klasse Zuid-West domineert.

Onder perfecte omstandigheden (geen wind, droog en een prima temperatuur) en met een hoofdveld dat net voorzien is van nieuwe duurzame ledverlichting kon referee Rein Mostert om 19:30 uur het beginsignaal geven voor een wedstrijd waarbij de vonken er zouden afspringen.

Colt rugby, zoals deze onder 18 categorie ook wel wordt genoemd, zijn jonge gasten die topfit, balvaardig en razendsnel zijn. Maar ook fysiek zijn de jongens nagenoeg volwassen en gaat het er dus hard aan toe.

The Hookers trokken meteen flink van leer en maakte het de beste, nog net niet volwassen, spelers van Nederland meteen knap lastig. Hoog tempo en snel baltransport, waarbij weinig fouten gemaakt werden zorgde ervoor dat zij na 20 minuten zelfs met 10-3 voor stonden. Het Nederlands team moest nu echt gas gaan geven en wist op slag van rust met een penalty en een ongeconverteerde try het voordeel naar zich toe te trekken (10-11).

Dit was echter ook het moment dat Koen Krieger van de nationale ploeg ongelukkig ten val kwam en daarbij dusdanig geblesseerd (blessure rond de nekstreek) raakte dat de wedstrijd voor zeker drie kwartier stil gelegd moest worden. Pas nadat de uitgerukte ambulance het terrein onder een mooie erehaag ging verlaten kon de wedstrijd na rust verder gaan.

De coaches maakte inmiddels de nodige wissels en dit pakte beter uit voor de gastheer.

The Hookers kregen de grip op de wedstrijd terug, waar zij deze vlak voor rust dreigde te verliezen. Het scoreverloop ging echter over en weer en met nog 5 minuten te spelen was de score zelfs gelijk (24-24). Beide partijen gooiden alles uit de kast, maar the Hookers wisten toch de Nederlandse defensie te doorklieven en scoorden zij de beslissende try en uiteindelijk ook conversie. De eindstand van 31-24 was natuurlijk een geweldige opsteker voor de thuisploeg en laat zien wat een enorme potentie er bij het tweede team zit.

Maar ook het Nederlands team hoeft zich zeker niet te schamen. Zij lieten geregeld zien waarom dit de nationale selectie is. Kortom het publiek heeft kunnen genieten van een heerlijk avondje rugby.

Was getekend:

W.W. Ellis