COLTS HOOKERS/ROTTERDAM GELIJK TEGEN RFC HAARLEM

Met afgelopen weekend geen senioren rugby op het programma waren zaterdag de ogen gericht op de aankomende senioren in de vorm van het cluster Colts Hookers/Rotterdam Rugby club (leeftijd onder 18).

Dit cluster startte het seizoen in de op één na hoogste poule, de Plate poule, maar dit bleek na de eerste 5 speelronden een niveau te hoog en moesten zij in de 2e fase van de competitie uitkomen in de poule eronder en spelen zij nu voor de Bowl. Daarin zijn zij in een gevecht om de 2e plaats verwikkeld met de tegenstander van afgelopen zaterdag, RFC Haarlem.

Er stond dus wat op het spel, want met een gelijke stand in de competitie kroont de winnaar van deze wedstrijd zich als vice-koploper, achter het 2e colts team van de Haagsche Rugby Club.

“Druilerig” was het enige juiste woord voor de weersomstandigheden. Met lichte mist in de eerste helft die overging in miezerige regen in de tweede helft kwam dit het spel voor beide teams niet ten goede, dus waren een extra aantal scrums al ingecalculeerd.

Hookers/RRC kwamen goed uit de startblokken en wisten meteen een aantal keer diep op de helft van Haarlem te komen. De goede verdediging van Haarlem stond echter niet toe dat zij tot scoren kwamen. Maar de jonge honden van het clusterteam waren vasthoudend en uiteindelijk wist van Daan van Gorkum van RRC een gat te vinden in de Haarlemse defensie, was niet meer tegen te houden en scoorde een mooie try. Fly-half Harvey Truman wist de conversie helaas niet te benutten en was de stand 5-0.

Slechts enkele minuten later snoerden de jongens uit de Noord Hollandse hoofdstad ze meteen de mond door de stand terug te brengen naar 5-7 en lieten ze zien dat ook zij over een aantal stevige jongens beschikken die een break kunnen forceren en weten te scoren.

Met nog 5 minuten speeltijd in de eerste helft was het Rogier Volk, de grote tweede rijer van de thuisploeg, die de bal kreeg en alles op zijn weg naar de tryline alles van zich afschudde en over de Haarlemse tryline dook (12-7).

Na rust bleef Hookers/RRC de betere partij, het aantal turn-overs (terugwinnen van balbezit) was duidelijk in hun voordeel, maar waren de keuzes die zij aanvallend maakte niet altijd even slim. Ook een rode kaart aan Hookers/Rotterdamse zijde deed er geen goed aan om het overwicht in de wedstrijd te behouden. Haarlem rook nu haar kans schoon en zorgde ervoor dat de wedstrijd nu echt een thriller ging worden. De stand van 12-12 wond er geen doekjes om dat hier van een echte krachtmeting sprake was. Toch bleef de gastheer de betere ploeg en zorgde nog geregeld voor angst in de Haarlemse defensie. Heel knap wimpelden Haarlem alles af en speelden met alles wat zij hadden de wedstrijd knap uit zonder nog een tegenscore te moeten incasseren.

Met geen winnaar of hoe zij aan de andere kant van de Noordzee altijd mooi zeggen “the honour shared” was het een hele aantrekkelijke wedstrijd en delen beide teams eigenlijk nog steeds de tweede plaats waarbij Haarlem een beter puntensaldo heeft waardoor zij officieus de tweede plaats bezetten.

Hoe het nu verder in de Colts competitie gaat verlopen is nog onzeker, want de resterende wedstrijden van dit jaar zijn allemaal gecanceld en zal men nog beraad hebben hoe we na de afgekondigde covid maatregelen verder zullen gaan.

Was getekend:
W.W. Ellis 