FITTE HOOKERS HEBBEN OPNIEUW LANGSTE ADEM

De Rondgang was afgelopen weekend het toneel van een clash tussen twee middenmoters uit de DeGiro Ereklasse competitie. The Hookers kwamen op eigen veld uit tegen zevenvoudig landskampioen Rugbyclub Castricum, ook wel kortweg “Cas” in de volksmond genoemd. Beide teams beleven een goed seizoen en sprokkelen hun puntjes bij elkaar met soms knappe uitslagen. De Hoekse rugbyers laten met nipte verliezen tegen Hilversum en Eemland zien dat zij flink gegroeid zijn het afgelopen jaar. Ook Castricum verloor twee weken geleden weliswaar nog van de ijzersterke koploper RFC Haarlem, maar de stand van 19-27 verraadt dat dit een hele spannende wedstrijd geweest moest zijn.

Omwille van de huidige Covid restricties was het kick-off tijdstip vervroegd en blies referee Koen Maaijen om 14:00 uur het startsein van de wedstrijd. De thuisploeg kwam niet slecht uit de startblokken, maar zoals in de meeste wedstrijden van afgelopen seizoen lijkt het team wat afwachtend en bij vlagen bijna zenuwachtig om te zien wat hun opponent in huis heeft. De zware voorwaartsen van Cas drukte hun stempel op met name de scrums, terwijl de backs met hoge kicks terrein probeerden te winnen. Doordat deze kicks een behoorlijk aantal keer niet door de Hoekse jongens werden gevangen liepen deze onnodig achter de feiten aan en voelden zij de druk van de bezoekers steeds groter worden. Uiteindelijk wist Tom Hiddleston Castricum op voorsprong te brengen door zich een weg te wurmen door de Hoekse defensie en de bal over de lijn te drukken. Tot overmaat van ramp zag scheidrechter Maaijen 10 minuten later een overtreding van de thuisploeg doordat opzettelijk de bal uit handen van de tegenstander zou zijn geslagen. Hij bestrafte dit met een zogeheten penalty try en liepen de bezoekers verder uit naar 0-12.

Met nog enkele minuten te spelen in de eerste helft waren het Jannes Pijnenburg van Castricum en Kwinten Roeleveld van the Hookers die beiden een try op hun naam zette en ging men met een score van 5-17 rusten. Het was nu aan de technische staf van de jonge Hoekse ploeg, onder leiding van coach Glenn Vertongen, om met snode plannen te komen en de ploeg uit Noord-Holland het vuur aan de schenen te gaan leggen in de tweede helft. Met een aantal tactische wissels op plekken waar het bij Castricum al ging kraken probeerden men hier de ommekeer te creëren.

Meteen na rust bleek dat the Hookers de boodschap begrepen hadden en trapten met name de voorwaartsen het gas verder in. Zienderogen nam de dominantie van de voorwaartsen van Cas af.

Invallers David Molenaar, Bo Donkersloot en Jens van der Knijff namen hun teammaten mee op sleeptouw en bezorgden ze zowaar vleugels om Castricum nu keer op keer af te troeven. Wat in de eerste helft fout ging, leek nu goed te gaan. Scrums werden gewonnen en ook de rucks, waar het gevecht om de bal het duidelijkst tot uiting komt, werden nu gewonnen. Deze zogeheten “turn-overs” waren koren op de molen voor de Hoekse aanvallers. Center Marcus Arrindel was de eerste die een duit in het zakje deed, maar niet veel later volgden de prima spelende Zuid-Afrikaan Alwyn van Vuuren en ook local boy Jens van der Knijff met een paar prachtige try’s. Captain en full-back Kevin Lenssen deed intussen het werk op de palen en benutte alle conversies en penalty’s die ze kregen. Met nog 10 minuten te spelen keek de thuisploeg ineens tegen een comfortabele 32-20 voorsprong aan.

De mannen uit de Noord Hollandse kustplaats leken verslagen, want twee geconverteerde try’s scoren in zo’n kort tijdsbestek is niet ondoenlijk, maar niet meer tegen een team wat zo geweldig terug weet te komen en winst zeker niet uit handen wil gaan geven.  Het slotoffensief wat zij eruit persten leverden hun nog wel een felbegeerde try op die hun recht gaf op een bonuspunt. Eindstand 32-25.

Voor dit jaar is het gedaan en de Hoekse rugbyers zullen pas 8 januari weer in actie komen. Een mooie 7de plaats in de competitie is een prima prestatie en iets om te koesteren, maar volgend jaar wacht de gehele top 4 en zal moeten blijken of zij deze vorm weten te behouden en voor nieuwe stunts kunnen gaan zorgen.

Was getekend:
W.W. Ellis 😉