CLAIM OR GAME?

Wat doe je als je een niet volledig team hebt voorafgaand aan een wedstrijd? Nu de competitie weer van start is, is dit een vraag die bij vele teams speelt. Door Corona, blessures of simpelweg een tekort aan leden sta je als club soms voor het probleem van een niet voltallig team.

Het wedstrijdwezen voor de jeugd is hier in artikel 15 duidelijk over: de wedstrijd wordt gespeeld “zolang er in totaal bij aanvang minstens twintig spelers zijn”. Wel wordt de wedstrijd beschouwd als “niet verschenen” wat maakt dat de eindscore direct 30-0 wordt en met 5 wedstrijdpunten reglementair gewonnen verklaard wordt aan het voltallige team. Het komt echter vaak voor dat teams de wedstrijd ‘claimen’. Geen voltallig team om tegen te spelen? Dan nemen wij de winst en wordt de hele wedstrijd niet meer gespeeld. Maar al te vaak kiezen teams jammer genoeg voor deze weg. Maar zeg nu eerlijk, wie heeft hier baat bij? Gaat het echt alleen om de winst?

Zo bleek afgelopen zaterdag 29 januari, het tegendeel gelukkig nog waar te zijn. Cluster SBN zou thuis spelen tegen de U14 Waterweg Warriors CU2 (Cluster The Hookers, Hermes en Sparta). Het team wat normaal gesproken uit 12 spelers bestaat, was deze zaterdag zelfs uitgedund tot 6 spelers. Zij hebben maar al te vaak de ervaring gehad dat de hele wedstrijd niet werd gespeeld en werd geclaimd door de tegenpartij. Tot groot verdriet van spelers, ouders, trainer en coach. Deze zaterdag liep het dus anders.

De Waterweg Warriors zouden met 19 spelers afreizen naar Tiel, een reis van ruim een uur. De avond voorafgaand aan de wedstrijd werden de Warriors al op de hoogte gesteld van het onvolledige team. Maar toch was er geen twijfel over of de wedstrijd zou doorgaan. “Met een beetje creativiteit en flexibiliteit moeten we een heel eind komen” was de mening van de hoofdtrainer.

En zo werd de wedstrijd gespeeld, met in de eerste helft 6 spelers van de Waterweg Warriors in een shirt van de SBN en de tweede helft weer 6 andere spelers die de SBN-spelers kwamen ondersteunen. Nu stonden er wel 2 onvolledige teams van 13 spelers op het veld, maar met de nodige aanpassingen in de opstelling was dit alsnog goed te doen. En wat nog belangrijker was; enthousiaste en lachende gezichten op het veld. Het SBN-cluster kon eindelijk weer eens wedstrijd spelen, ongeacht de grootte van het team.

En dat is nu precies datgene wat rugby onderscheidt van andere sporten. Het is niet altijd om de winst te doen, maar wel om samen lekker te ballen. Het staat zelfs op de site van Rugby Nederland vermeld. Rugby kernwaarden: Kameraadschap.

Ruby is de ultieme teamsport. Samen speel je en train je en beleef je rugby. Je bent trots op je sport. Rugby onderscheid je van de rest. Je draagt de sport altijd mee en bouwt vriendschappen voor het leven.

Zou je het ook eens leuk vinden om te komen kijken bij de rugby, ben je tussen de 3 en 88 jaar, meisje of jongen maakt niet uit, dan ben je van harte welkom. Stuur even een mailtje naar secretaris@rugbyclubhoekvanholland.nl voor meer informatie. Ben je geboren in 2008 of 2009 dan kun je direct contact opnemen met de Cubs via U14@rugbyclubhoekvanholland.nl.