RULE THE HOOKERS

In uitgave 5 (december 2021) van het rugbyfanzine Bier, Bloed & Modder heeft Marius Troost verteld over de oorsprong van Rule The Hookers, het clublied van Rugbyclub The Hookers.

Deze nuttige en leerzame informatie willen we jullie niet onthouden. Lees het hier terug:

RULE THE HOOKERS

Marmelade en jam

Gevulde koek met nuts

Erwtensoep met worst

Gehaakte beddensprei

Van ijzer en beton
JA JA JA

Wij komen van ’t brede strand, bijten in ’t harde zand
Stap op je kruk
Hookers! Hookers!
Is er dan geen olie in de lamp, dat hij zo duister brandt?
Stap van je kruk

En ze wiere met de bezem van de wurreft afgejoege, fal-deral-de-ral-de-ral-de-ral-de-ral-de-ral-de-ral-de-ral.

Melodie: Rule Britannia een onofficieel volkslied van de Britten. Het werd geschreven door James Thomson (1700-1748) en rond 1740 getoondicht door Thomas Arne (1710-1778).

Tekst: De bedenker van het lied was Maarten Groenenberg, één van de oprichters van de club. Hij was ook de bedenker van het zwaardvissenlogo. Maarten overleed op 17 mei 2019 en ligt begraven tegenover de doelpalen van het veld.

Het eerste couplet gaat over winnen (jam, zoet) en verliezen (marmelade, bitter).

Het tweede couplet over de weinige snacks die in het begin te koop waren. Een speler nam voor de wedstrijd een gevulde koek, daarop een nuts en daar weer een gevulde koek als ontbijt.

Het derde couplet gaat over de kou toen er nog geen kachel in het clubhuis was, alleen erwtensoep met worst hielp in de winter.

Het vierde over een oma van een speler: ze wilde sokken voor hem breien maar hij had liever een sprei. Ze werkte een half jaar aan de sprei van twee bij twee meter dat nu in het clubhuis hangt.

En in het vijfde de kracht van samenwerken. Beton is sterk maar breekt zo af, maar samen met ijzer is het megasterk.

Meer lezen of abonnee worden van Bier, bloed & Modder? Bier, Bloed & Modder – Je leest ‘m in één ruck uit (bierbloedenmodder.nl)