DAMES HOOKERS/BEES/SPARTA – RC AACHEN

Afgelopen zondag 6 maart speelden de dames van het clusterteam van RC the Hookers met the Bees en Sparta Rugby tegen het Duitse RC Aachen. Een echte Europese wedstrijd dus. De heen wedstrijd in Aken werd door de meiden uit Holland met 24-49 gewonnen maar omdat er vorige week verloren werd van de Utrecht Panthers (een cluster van Utrechtse RC en Pink Panthers) wilden ze zich graag revancheren.

Helaas raakte de hooker van RC Aachen tijdens de warming up geblesseerd en konden zij daardoor geen 1e rij meer opbrengen. Gelukkig wilde onze Sylvia van Dijk met de Duitse dames meespelen op de hooker positie. Hierdoor kon er gewoon met contested scrum van start worden gegaan.

Onder een mooi zonnetje maar met een frisse wind werd om 12 uur de kick off genomen. Onze meiden zaten er al meteen goed in en namen het initiatief van de wedstrijd in handen. Na goed samenspel kon na een minuut of 10 al een try gescoord worden door Full Back Céline van Kampen. Niet veel later werd de bal goed door de lijn gespeeld en gaf 2e center Minke Taal met een korte actie de bal af aan winger Jonandra Lapas(Jojo) die langs de zijkant opkwam en de try tussen de palen kon drukken. De conversie werd door Céline benut. (12-0)

Hierna kantelde de wedstrijd en kwamen de meiden uit Aken steeds beter in hun aanvallende spel. De Hookers/Bees/Sparta dames werden met hun rug tegen de eigen trylijn gedrukt en hielden aanval na aanval. Ruim 20 minuten lang konden de dames niet uit hun eigen 22 komen. Helaas werd er in een onduidelijke ruck-situatie ook nog een gele kaart opgelopen. Met een dame minder werden de ruggen nog eens gestrekt en werd de vastberadenheid om geen try tegen te krijgen groter. Na nog een paar stevige rucks kon de bal overgenomen worden en werd het spel langzaam weer richting de helft van de tegenstander gebracht. Na een scrum voor Aachen, in het 22 meter gebied van Aachen, kon de bal veroverd worden en kon Abigail Place de bal na een mooie actie achter de lijn drukken. De dames kwamen hiermee met Half Time op 17-0.

In de 2e helft werd er bij de Hoekse dames een nieuwe 2e rij ingezet en ook in de lijn werden er op een paar posities verse krachten ingebracht. Er werd door beide ploegen hard gewerkt om het spel naar zich toe te trekken. De ingebrachte verse krachten gingen steeds meer het verschil maken en de dames uit Duitsland werden langzaam aan steeds moeier. Deborah van Rossum kon een goede try drukken na een aantal fases kort op de trylijn. Kort daarop kon, met goed samenspel en een mooie loopactie onze 2e center aan de zijkant van het veld, Deborah haar 2e try maken. De conversie daarop werd benut door Céline (29-0).

De meiden uit Aachen bleven voor elke bal en elke meter vechten. Het spel van onze meiden ging echter steeds beter lopen en de bal ging soepel door de lijn heen. Met goed voorwaartsen werk werd captain Daisy Biesterveld vrijgespeeld en kon zij voor de 34-0 zorgen. Het Hoekse spel bleef goed verzorgd en door een actie van Caithlyn Place kon zij zelf de volgende try op het bord laten noteren. De laatste Nederlandse try werd gemaakt door Celine die daarna ook mooi de conversie tussen de palen kickte.

Uiteindelijk konden de dames van RC Aachen in de allerlaatste seconden een zeer verdiende try maken om de eer te redden. Eindstand 46-5

Het was mooi om te zien dat beide teams hadden genoten van een goede wedstrijd die, anders dan  dat de uitslag  doet vermoeden, geen walk over was. Na de wedstrijd werd er een mooie groepsfoto gemaakt van de speelsters van beide teams. In de 3e helft werd onder het genot van een drankje en soepje door de beide captains gespeecht en werden de womans of the match bekend gemaakt.

Door het mooie weer en de wedstrijden van de dames en het 2e was het weer eens lekker druk en gezellig op de Hookersplace. Nadat er afgelopen maanden niet of zonder publiek gespeeld moest worden, was dit ook wel weer eens nodig.

Met nog 1 speelweekend in deze fase te gaan is Hookers/Bees/Sparta in ieder geval als 2e geëindigd. De 2e fase gaat met de beste teams uit de A en B poule gespeeld worden om het kampioenschap in de 3e klasse.