SPANNENDE STREEKDERBY EINDIGT ONBESLIST

Al jaren wordt de streekderby Haagsche rugbyclub tegen The Hookers gespeeld op Ereklasse niveau en deze wedstrijd werd veelal gezien als een treffen tussen David tegen Goliath. Toch zijn de verhoudingen de laatste jaren steeds meer tot elkaar gekomen en waar er eerst nog regelmatig oorvijgen werden uitgedeeld door de Hagenaars, zijn de wedstrijden de laatste jaren een stuk spannender. Of HRC daarbij heeft ingeboekt of The Hookers zoveel sterker zijn geworden laten we in het midden, maar feit is dat het publiek een spannende pot rugby voorgeschoteld krijgt.

En zo ook afgelopen weekend toen de voorlaatste wedstrijd voor het begin van de play-offs werd gespeeld op Haagse bodem onder een stralend voorjaarszonnetje. Met Gert Visser als referee stond er ook één van de beste arbiters van Nederland in het veld om de wedstrijd in goede banen te leiden. Beide ploegen hebben bij winst grote kans zich te plaatsen voor de Champions Poule. Kortom alle ingrediënten voor een mooie rugbymiddag.

In de eerste helft kwamen The Hookers al snel op voorsprong door een penalty (0-3) en liet men zien dat winst het enige is waarvoor ze wilde gaan. Maar HRC kwam met een tegenantwoord en maakte het de bezoekers daarna keer op keer moeilijk. De penalty’s die zij kregen (2 werden er gemist door voormalig Hooker Lorenzo Groos) werden weliswaar niet verzilverd, maar uiteindelijk werd hun werklust wel tot tweemaal beloond met fraai uitgespeelde try’s. The Hookers wist op slag van rust nog terug te komen door een try van Sander Doria (ruststand 14-10).

De Hoekse mannen hebben afgelopen seizoen diverse keren laten zien dat zij de tweede helft van de wedstrijd hun tegenstander weten te domineren en daardoor tot verrassende resultaten wisten te komen. Met de kleine marge waarmee HRC nu voor stond wist men dat een Hoekse winst vanmiddag zeker tot de mogelijkheden behoorde. Sander Doria was kort na rust dan ook wederom succesvol en bracht zijn team weer op voorsprong. De haarscheurtjes in de Haagse defensie werden nu duidelijk zichtbaar en zoals dus vaker dit seizoen waren The Hookers weer aan hun bijna gebruikelijk comeback bezig. HRC moest nu alle zeilen bijzetten en deed dat nog zeer verdienstelijk door wederom een prima try te scoren en de stand weer in hun voordeel te brengen (21-17).

De strijd was zeker nog niet gestreden, want met nog 8 minuten op de klok was het Siebe de Voogd die door een slinks pasje van Marcus Arrindell op volle snelheid door de Haagse defensie kon breken. Met een stand van 21-24 in het voordeel van de Hoekse gasten was het nagelbijten geblazen. Geen fouten maken en de druk erop houden zodat de geel blauwe mannen van Den Haag geen scoringskansen meer zouden krijgen, was het devies van coach Glenn Vertongen. Toch zag scheidsrechter Visser The Hookers een overtreding maken en kwam de zo gevreesde penalty op Hoeks grondgebied er uiteindelijk toch. Lorenzo Groos benutte hem deze keer wel en trapte de bal keurig tussen de palen. Met nog vier minuten speeltijd gooiden de Hoekse mannen alles in de strijd, maar het moegestreden HRC hield wonderwel stand. Ze wisten dan ook niet hoe snel zij de bal uit het veld moesten schoppen toen referee Visser aangaf dat het welletjes was voor vandaag.

Een uitslag van 24-24 was dan ook een terechte uitslag van een, voor het oog, zeer aantrekkelijke en spannende wedstrijd. Volgende week nog een laatste wedstrijd tegen DIOK alvorens men overgaat naar de play-offs, waarin zoals het er nu naar uit ziet, The Hookers zullen uitkomen in de degradatie poule en zij met de overige acht ploegen van het rechter rijtje gaan strijden voor lijfsbehoud in de Ereklasse.