HET 20e JAN VAN BURG TOERNOOI GROOT SUCCES

Onder leiding van een gloednieuw jeugdbestuur werd het traditionele Jan van Burg toernooi georganiseerd bij Rugbyclub Hoek van Holland – The Hookers. Het 1e grote toernooi van het seizoen voor de jongste jeugd, vernoemd naar oprichter en president van de club, Jan van Burg.

Na een korte verplichte pauze vanwege corona maatregelen, was het dit jaar alweer de 20e Editie. Een mooi moment om goed uit te pakken. De dag stond vol gepland met wedstrijden voor kids tussen de 8 en 12 jaar, met genoeg tijd tussendoor om te genieten van allerlei spelletjes en kraampjes met lekkernijen.

Onze President zelf kon helaas niet aanwezig zijn. Het toernooi werd daarom geopend door Ron Groeneweg, ook één van de grondleggers van het eerste uur van het toernooi.

Na een korte speech begonnen rond 10:00 uur de 1e wedstrijden. Helaas sloeg het weer ook snel om en moesten de ruim 300 jongens en meisjes van 14 verschillende rugbyclubs door wind en weer strijden voor de titel. Ondanks het weer waren er heel veel enthousiaste ouders, broertjes, zusjes en familieleden om de kids aan te moedigen. Wat hebben zij kunnen genieten van mooie, spannende en respectvolle wedstrijden. Van regionale derby’s en meerdere gelijkspellen tot verlengingen en extra tijd in de finales.

Met als resultaat 3 spannende finales waarbij de Turven en Mini’s van HRC en de Benjamins van Delft uiteindelijk als sterkste naar voren kwamen.

Het toernooi werd afgesloten met een feestelijke prijsuitreiking door Ron Groeneweg, waarbij de nummers 1 tot en met 3 hun beker in ontvangst mochten nemen en alle deelnemers het welbekende vaantje kregen.

Deze 20e editie had ook een mooi primeur: Het grootste deel van de aanwezige referees maakten deze dag hun eerste officiële minuten als match official. Onder supervisie van de ervaren referee Pieter Smits en met ondersteuning van een vijftal senioren refs, kregen een aantal jeugdspelers de kans om de wedstrijden te leiden en zichzelf te ontwikkelen als jeugd referees. Een mooi initiatief, tijdens een seizoen waarbij veel waarde wordt gehecht aan kennis van en rondom het rugby spel.