HOOKXV IN SLOTFASE ONDERUIT IN ROTTERDAMSE DERBY

Door Daan Kloppenburg

Afgelopen zaterdag werd een rijkelijk toegestroomd publiek getrakteerd op de allereerste Rotterdamse derby in de Ereklasse ooit. Na jaren van afwezigheid op het hoogste niveau zijn de mannen van de Rotterdamse rugbyclub dit jaar eindelijk weer actief op het podium waar ze in de negentiger jaren o.l.v. van de Nieuw-Zeelandse coach Colin Jackson zo succesvol waren.

Degradatie volgde echter en na een brand in 2006 waarbij tot overmaat van ramp een groot deel van de clubhistorie verloren ging zag de toekomst van de club er allesbehalve rooskleurig uit. Daarbij werd in hetzelfde jaar Sparta rugby opgericht wat voor RRC ook nog het nodige ledenverlies betekende. Er braken magere jaren aan voor de in 1940 opgerichte club.

Inmiddels is de club gelukkig weer springlevend en hebben zij de beschikking over een schitterend nieuw clubhuis op sportcomplex Duijvensteijn in Hillegersberg. Sportief gezien gaat het ze ook voor de wind met ook een bloeiende jeugd. Aanvankelijk moest het vlaggenschip in het promotieduel tegen the Bassets uit Sassenheim aan het eind van vorig seizoen hun meerdere erkennen, maar doordat de mannen uit de Bollenstreek op het laatste moment af zagen van een plaatsje in de topklasse van het Nederlandse rugby en een daarbij horend loodzwaar seizoen, schoof RRC alsnog aan in de Ereklasse.

Foto: Pascal Lugtmeijer

De Technische staf van de Rotterdammers realiseerde zich terdege dat er broodnodige buitenlandse versterking moest komen om ervoor te zorgen dat zij dit seizoen het hoofd boven water kunnen houden, maar deze kwam er gelukkig ruimschoots.

Zaterdag was het zover, de afgelopen jaren waren de mannen van RC Hoek van Holland doorgaans het sterkere team, maar RRC heeft inmiddels een paar mooie overwinningen op zak en hebben ze inmiddels laten zien nu echt in de Ereklasse thuis te horen.

De trainersstaf van the Hookers was erop gebrand om, ook met het thuisvoordeel, deze wedstrijd naar zich toe te gaan trekken. De afgelopen wedstrijden tegen toppers HRC en Eemland werden zeker niet kansloos verloren en zag men volop kansen om de Rotterdammers op de knieën te krijgen.

Foto: Pascal Lugtmeijer

De toeschouwers van zowel de thuisploeg als de bezoekers uit Rotterdam zagen de eerste helft en wedstrijd die van links naar rechts ging en weer terug. Beide partijen legden mekaar het vuur aan de schenen, maar zonder succes. Na enig aftasten trokken beide de registers open, maar wisten mekaars tryline desondanks niet te vinden. Toen scheidsrechter Latif het na 40 minuten welletjes vond en men even kon rusten, stond er nog geen punt op het bord.

Na rust en de nodige wissels bij the Hookers gingen zij op jacht naar een openingsscore. Zeker de eerste 10 minuten waren zij veelvuldig op de helft van de tegenstander te vinden. Een try hing in de lucht, maar Rotterdam wilde niet van wijken weten, hun goeie defensie en inzet sleepten ze door deze lastige fase. Coach Ferreira had nog een konijn in de hoge hoed, of liever gezegd twee konijnen en wel van Nieuw-Zeelandse komaf en per stuk minimaal 125 kilo zwaar!!

Foto: Pascal Lugtmeijer

Zij moesten het breekijzer worden om de Hoekse defensie aan te gaan doorboren. Vele malen wisten de mannen uit Hillegersberg tot vlak voor de Hoekse tryline te komen, maar wisten het maar niet tot de ultieme score te brengen. Prop Lopa Matagitau stormde tot twee keer toe over de Hoekse tryline en ook Samuel Fogarty wist het tot scoren te brengen.

Met een achterstand van 0-21 en nog 12 minuten op de klok was het een helse opgave voor the Hookers om hiervan terug te komen. Gelukkig werd de eer met nog 3 minuten te spelen gered, maar mocht dit alles niet baten en werd de eindstand op 7-21 bepaald.

ESPOIRS
Het tweede team van RC Hoek van Holland, de Espoirs, had voor de derde keer op rij met een tegenstander te maken die vlak voor het fluitsignaal verstek liet gaan. Een zeer slechte ontwikkeling voor een jeugdig team dat vlieguren moet maken om sterker te worden.

HOOKXV LADIES
De HookXV dames waren wel succesvol en wonnen overtuigend met 65-0 van de vrouwen van Greate Tryn.

Volgende week speelt het vlaggenschip van RC Hoek van Holland uit tegen RC Hilversum. Opnieuw een tegenstander uit de middelste regionen van de Ereklasse waar zij een flinke kluif aan gaan hebben.