HOOKXV ZIJN TE GRETIG TEGEN OYSTERS

Wedstrijd 2 in de Trophy poule voor HookXV speelde zich af in de bossen van Oisterwijk, oftewel op sportpark de Wolfsputten. Dit is naast de groene omgeving van de Rondgang één van de mooiste rugbylocaties van Nederland. RC Hoek van Holland wist vorige week op eigen veld niet te winnen van DIOK, één van de 5 tegenstanders waarmee zij om de Trophy dan wel tegen degradatie moeten gaan knokken.

Iedere week lijkt hetzelfde scenario zich te voltrekken: The Hookers doen niet onder voor hun tegenstander, hebben moeite in setpieces als line-outs en scrums, werken hard waardoor score verloop zeer gelijk op gaat, missen slagkracht om wedstrijd naar hun hand te zetten en verliezen uiteindelijk nipt. Deze week was eigenlijk niet veel anders dan hetgeen hierboven staat, zij het dat er een aanzienlijke progressie in de line-outs en scrums is geboekt, deze waren van een aanzienlijk beter kaliber dan vorige week tegen DIOK. Waardoor ging het dan toch fout?

HookXV wist met een ruststand van 13-12 terug te komen van een 13-0 achterstand eerder die helft. Te veel tackles werden gemist, maar hooker Paula Filamoekava en fly-half Julian Aybar brachten de stand dus nagenoeg weer op gelijke hoogte. De tweede helft gaf min of meer hetzelfde beeld, maar HookXV was nu beduidend beter. The Oysters liepen na 10 minuten al uit naar 20-12. Kevin Lenssen bracht een minuut later de stand terug tot 20-15 door een kick op de palen. Hierna leken de mannen uit Hoek van Holland vleugels te krijgen en speelden zij ruim 25 minuten op Oysters helft, maar vele aanvallen later, waarbij één actie toch echt verdacht veel op een try leek, was aan de stand wonderwel niets veranderd.

The Oysters kwamen in een zeldzame aanval weer op de Hoekse helft en wisten een penalty te forceren waardoor met een kick op de palen het Brabantse team verder uitliep naar 23-15. Met nog een paar minuten te spelen kwamen the Hookers een paar keer in de gelegenheid om door een kick op de palen de marge terug te brengen, maar koos hier gek genoeg niet voor, ze leken toch echt voor een try te gaan. Deze try kwam er dan ook door Siebe Voogd , maar miste Kevin Lenssen jammerlijk de toch wel eenvoudige conversie die nodig was om de stand tot één puntje verschil terug te brengen. Met een paar laatste aanvallen wist HookXV zelfs nog een “kickable” penalty te forceren, maar kozen ze wederom voor de line-out.  Hier kwam een nog een laatste slotoffensief uit, maar wederom werd er door teveel gretigheid weer een aanvallende fout gemaakt waardoor de Brabanders er met de winst vandoor gingen.

Heel erg jammer, want RC Hoek van Holland was zeer dominant in deze wedstrijd, maar weet maar niet tot scoren te komen. Geduld lijkt een schone zaak en sleutel tot succes te zijn in deze en met bijna een maand rust een mooie gelegenheid voor coachingsduo Vertongen/Davies om lering te trekken uit afgelopen wedstrijden en om ervoor te zorgen dat de balans eind februari in de resterende 5 wedstrijden naar de Hoekse zijde zal vallen.

Ereklasse 2022-23 Trophy Poule

PosTeamGWPnt