ESPOIRS OP KOERS VOOR KAMPIOENSCHAP

Door Daan Kloppenburg

Hoewel het doorgaans het eerste team van RC Hoek van Holland is die de “headlines” domineren, is er ook nog een gezelschap van jonge mannen die dit seizoen zeer stevig aan de weg timmert. We hebben het hier over de “Espoirs” voorheen Hookers 2.

De naam van dit team houdt menig supporter bezig. Vanwaar deze benaming voor dit vijftiental? Espoirs klinkt natuurlijk Frans en daar ligt meteen de herkomst van dit begrip. Bij de vertaling ervan kom je uit op “Beloften” of “Hoopvolle” en daar vat men de koe meteen bij de horens. In de Franse rugbycompetitie duidt men deze Espoirs aan als aankomende talenten die uiteindelijk het stokje over moeten nemen van de mannen op leeftijd in de hoofdmacht en ook in Hoek van Holland zal dit uiteindelijk de bedoeling zijn.

Het tweede team is een gezelschap van met name talent dat doorgestroomd is binnen de gelederen van de club. Jongens die van de turven tot aan de colts toe uiteindelijk de senioren arena mogen betreden en zich kenmerken door licht, fit en balvaardig te zijn. Gecoacht door voormalig international Sheraza Pool is dit team de nachtmerrie van menig tegenstander in de Derde Klasse Zuid. Fysiek imponeren zij met hun soms lijzige gestalten niet echt, maar als de bal eenmaal in het spel is, dan ontpoppen zij zich als een zwerm bloeddorstige horzels die hun tegenstander continue op de huid zitten. Defensief sterk en aanvallend vaak iedere keer weer die extra man om de bal af te spelen.

HRC 3
De rugbyers van het derde team van de Haagsche Rugbyclub hadden afgelopen zondag het genoegen om de Espoirs van de nodige tegenstand te gaan voorzien. Ook waren er, zoals vaker dit seizoen, helden van vroeger die hun rentree maken en het team van de nodige ervaring voorzien. Deze week was het de beurt aan voormalig HookXV speler Thijs Mostert vergezelt van Oud Espoir Max Zumker. Het thuispubliek werd op een wedstrijd getrakteerd met, zoals verwacht, mooi running rugby en veel try’s van Hoekse zijde. Het scoreverloop ging weliswaar tot aan rust nog redelijk gelijk op (24-7) met scores van Scott Voorbach, Sem Meershoek, Daniël Roberts en Stijn Drenkelford.

Na rust was de beer los en liep de thuisploeg verder uit. Brandon Rooneij, wederom twee keer Stijn Drenkelford, Niels van der Ploeg (ook 2x), Jorian Broekmeijer en Ahmet Onalan wisten de Haagse tryline te bereiken en zette hiermee de eindstand op 63-7.

Na afloop roemden beide captains het sportieve spel wat er gespeeld werd en voegde de Haagse captain eraan toe dat de mannen uit de Hofstad vonden dat de Espoirs superieur zijn dit seizoen en zij niets meer te zoeken hebben in deze klasse, een mooi compliment.

Aankomende weken gaan we zien of de jonge honden deze favorietenrol waar kunnen gaan maken en wellicht ongeslagen dit seizoen tot een einde kunnen brengen.

HOOKXV LADIES
Ook de dames, ofwel The HookXV ladies, deden goede zaken. Op bezoek bij de studenten van Utrecht wisten zij deze af te troeven met een nette 17-27 winst en nemen zij achter het Zeeuwse Oemoemenoe een keurige 2de plaats op de ranglijst in.