HOOKXV WINT OVERTUIGEND VAN HILVERSUM

Door Daan Kloppenburg

We hebben er een half seizoen op moeten wachten, maar afgelopen weekend ging eindelijk de beer los toen de Hoekse hoofdmacht de rugbyers van Hilversum mochten ontvangen op eigen veld. Het lukt The Hookers al sinds het begin van de competitie maar niet om op stoom te komen en tegenstanders met ruime cijfers te verslaan. Sterker, men moest vaak lijdzaam toezien hoe ondanks het vele harde werken de tegenstander vaak met een nipte, soms onverdiende, winst aan de haal ging.

Foto: Max Lumenta

Coaches Glenn Vertongen en Gareth Davies braken zich het hoofd hoe zij deze tendens nu eindelijk eens konden doorbreken. Met bijna 3 weken vrij door o.a. interlands van het Nederlands team, verzette men veel werk op het trainingsveld en wilde zij willens en wetens zaken anders aanpakken om de nodige verbeteringen in het team aan te brengen. Het heeft er dan ook alle schijn van dat deze aanpak geholpen heeft, want met een comfortabele 43-12 overwinning dropen de mannen uit Hilversum teleurgesteld af richting ’t Gooi.

Foto: Max Lumenta

Maar zoals altijd verliep het weer niet zonder slag of stoot. Het toegestroomde thuispubliek zag op deze zonnige, maar ijskoude zaterdag na het beginsignaal een Hilversum dat meteen aanvallend van start ging. Weliswaar brak de thuisploeg met een vroege penalty het ijs (3-0). Daarna nam Hilversum initiatief en geholpen door een karrevracht aan Hoekse overtredingen kwam het na 8 minuten dan toch op voorsprong (3-5). HookXV kwam na 16 minuten gespeeld te hebben met een weerwoord en bracht de stand met 8-5 in eigen voordeel. Maar aan veel dingen zag je dat het nog niet goed zat aan Hoekse zijde. Alleen al het enorme scrum overwicht van de gasten baarde zorgen. Tel daarbij op dat dit alles zich veelal voltrok op de Hoekse speelhelft en verbaasde het dus niemand dat Hilversum op slag van rust wederom op voorsprong kwam (8-12). Maar het rustsignaal had nog niet geklonken en wist, door een snelle counter, Siebe Voogd na een mooie break de ruststand te bepalen op 15-12.

Foto: Max Lumenta

Na rust sputterde Hilversum nog wat tegen en kwam enkele malen gevaarlijk dicht bij de Hoekse trylijn, maar als snel was duidelijk dat het Hoekse vlaggenschip meer en meer controle over de wedstrijd kreeg. RC Hoek van Holland liep daarna snel uit en scoorden zij twee mooie, bijna identieke try’s en stonden na 20 minuten in de tweede helft ineens met 29-12 voor. Maar net als de Hoekse lijn was het eindstation nog niet bereikt voor de inmiddels op stoom geraakte Hoekse trein. Hooker Siem Damen bouwde na een mooie run de stand verder uit naar 34-12 (na conversie 36-12).

Het slotakkoord was eveneens aan de mannen uit de Hoek. Hilversum kon het hoofd niet bieden aan de voortdurende druk en kreeg in de laatste minuut door een eigen fout bij het ingooien in de scrum nog een try om de oren, omdat scrum-half Maas van der Reek hier slinks van profiteerde. Kevin Lenssen benutte evenals alle conversies ervoor ook deze en zette daarmee de eindstand op 43-12

Het slechte nieuws na deze klinkende overwinning is misschien wel dat The Hookers nu weer een maand moeten wachten voordat zij in actie kunnen komen en dus geen gebruik kunnen maken van dit opbeurende momentum. 25 maart spelen zij pas weer uit tegen de mannen van de Rotterdamse rugbyclub.

Ereklasse 2022-23 Trophy Poule

PosTeamGWPnt

Espoirs

De Espoirs spelen volgende week weer thuis tegen de Delftse studenten van Thor en tegenstander in hun klasse die zeker een rol van betekenis heeft. Kick-off om 15:00 uur aan de Rondgang.