HOEKSE ESPOIRS GLORIEUS KAMPIOEN!!

Door Daan Kloppenburg

Na een heel seizoen ongeslagen te zijn, is de reservemacht van RC Hoek van Holland afgelopen weekend als één van de eerste teams in Nederland kampioen geworden in de 3de Klasse Zuid-West. In de return tegen Thor in Delft wist het jeugdige team na 80 minuten spelen de wedstrijd met 5-36 winst te beslissen en zich tot koning van het doorgaans sterke Zuid Westelijke district van Nederland te kronen.

Het team van trainer/coach Shereza Pool vertrok vol zelfvertrouwen in een gehuurde partybus naar Delft. Daar aangekomen verzamelden zich ook een zeer grote supportersaanhang in de vorm van vaders en moeders, vrienden en overige familie. Deze opkomst moest de ploeg een hart onder de riem steken, want de studenten van Thor zijn een taaie tegenstander die zich niet zomaar gewonnen geven. Dit was zeker in de eerste helft sterk merkbaar, want naast de persoonlijke fouten op cruciale momenten die the Hookers maakten, waren het de Thorianen die prima verdedigend werk lieten zien. Hun snelle winger zorgden zelfs nog voor een paar hachelijke momenten, maar waren het doorgaans toch de aanvallen van de Espoirs die de klok sloegen.

Op slag van rust kwam dan eindelijk de verlossende openingsscore door Jimmy Enthoven, die nota bene zijn tweede rugbywedstrijd ooit speelde. Harvey Truman was succesvol met de conversie en kon men met de stand van 0-7 gaan rusten.

Na aanvang van het fluitsignaal voor het tweede deel van de wedstrijd leek het moraal van de Delftenaren gebroken. Ze kregen steeds meer moeite met de voortdurende druk van de Hoekse horzels. De barstjes in de defensie werden uiteindelijk door Ravi de Ron en Gijs van Noordennen prima benut. De stand liep snel op naar 0-19.

Het succes van het team is mede te verklaren door het grote aantal strijders van weleer die afgelopen seizoen hun (tijdelijke) rentree hebben gemaakt. Hun ervaring in combinatie met de frivoliteit die de jonge knapen aan de dag leggen waren vaak een genot om naar de kijken. Zo was er afgelopen weekend zowaar de rentree van Bob Duivestein die maar liefst 2,5 jaar blessureleed kende. Als een koe, die zich na een lange winter op stal gestaan te hebben, kon hij zich al dartelend eindelijk weer aan het verse lentegras vergrijpen. Routinier Kwinten Roeleveld bouwde ondertussen de score verder uit en zag het meegereisde publiek de Delftse defensie van lieverlede hun laatste grip op de wedstrijd verliezen.

In de slotfase was het opnieuw Ravi de Ron en voormalig HOOKXV speler Justin van Boven die de genadeklap uitdeelde en de score naar 0-36 te brengen. Met een laatste stuiptrekking wisten de gastheren de eer te redden door de voor hun gewraakte nul van het bord te halen en de eindstand op 5-36 te zetten.

Na het eindsignaal kwam de ontlading en konden de Espoirs eindelijk hun kampioenschap gaan vieren. Champagne en bier vloeiden rijkelijk, de terugreis naar Hoek van Holland werd met de partybus weer ingezet en bleef het nog lang onrustig aan de Rondgang.

Het is hier echter nog niet mee gedaan, want de Espoirs hebben volgende week nog een uitwedstrijd naar Haarlem en een laatste thuiswedstrijd tegen Gouda. Daarna is er nog sprake van een promotie/degradatiewedstrijd tegen de hekkensluiter van de Tweede Klasse Zuid om te bepalen wie volgend jaar een plaatsje in deze klasse zal verkrijgen.

HOOKXV
HOOKXV treedt volgende week aan tegen een inmiddels zwaar gehavend Hilversum, een wedstrijd die op papier sterk in het voordeel van de Hoekse hoofdmacht is, maar wel gewonnen moet worden om nog een greep naar de Trophy te doen.

Aanmelden voor de bus via deze link.