HOOKXV WINT NA HARD WERKEN EINDELIJK VAN OYSTERS

Door Daan Kloppenburg

Het zou een belangrijke wedstrijd worden, want op dit moment liggen winst en verlies voor nagenoeg alle teams in de Trophy poule heel dicht bij elkaar. Alleen de rugbyers van RC Hilversum staan nog met lege handen, maar verder hebben alle teams al eens van elkaar gewonnen. RC Hoek van Holland gaf vorige week een hele belangrijke winst uit handen door in de tweede helft tegen de Leidenaren van DIOK te verzuimen om de genadeklap uit de delen en hen volledig terug in de wedstrijd te laten komen en ze uiteindelijk met de winst ervandoor te laten gaan.

Alle ogen waren dan ook op het team van Coach Glenn Vertongen gericht in hoeverre zij in de return tegen de Oisterwijk Oysters deze smet weg konden poetsen, want zij waren immers aan een mooie reeks wedstrijden bezig. De mannen uit Oisterwijk wonnen eind januari met een magere 23-20 overwinning in het Brabantse land, maar the Hookers waren zonder enige twijfel het betere team die dag.

De atmosfeer aan de Rondgang kon eigenlijk niet beter. The Oysters hadden afgelopen weekend een tour gepland, maar die ging, omwille van competitie verplichtingen, niet door en besloten zij er een mini tour van te maken naar Hoek van Holland. Met liefst twee bussen (100 supporters) kwamen zij naar de kustplaats en beloofden er een mooie dag van te maken. Zij zouden hun naam geen eer aandoen door zonder de befaamde oesters bij de tegenstander aan te treden. Liefst 8 dozen stond de meegereisde culinaire staf weg te steken en voorzag hiermee iedereen die trek had in deze zoute lekkernij (de meningen zijn hier overigens over verdeeld) van een schelpje.

Op het veld waren de twee teams inmiddels aan de wedstijd begonnen en ging het vanaf minuut één over en weer. Sander Doria opende de score met een penalty (3-0), maar na 3 minuten wisten de gasten hun eerste try te scoren. Enkele minuten later pakten zij door en drukte nogmaals de bal achter de Hoekse tryline (3-10). Hiermee leek de thuisploeg wakker, want het slot ging op de Hoekse defensie. Het bleek de laatste try van de Oysters te zijn. The Hookers kwamen vervolgens eveneens met een dubbele score, helaas zonder conversie, terug op voorsprong (15-10).

De thuisploeg werkte hard door veel met de bal in de hand de oppositie te lijf gaan. Zij zette deze wedstrijd ruim het dubbele aantal rucks dan hun tegenstander op, terwijl de mannen uit Oisterwijk besloten terreinwinst te boeken door de bal diep in vijandelijk gebied te jagen. Man of the match Mariano Cosimi was één van de mannen die de bal keer op keer weer terug wist te brengen naar daar waar de aanval startte. Uiteindelijk eindigde de wedstrijd door kicks op de palen, waarbij the Oysters er 2 benutte, maar de Hoekse mannen er door hun voorsprong maar 1 nodig hadden om de 18-16 overwinning veilig te stellen.

Een heerlijke krachtmeting om te zien en deze werd na het eindsignaal, van de prima fluitende referee Bruce van Prooyen, door beide teams gevierd. De Brabantse gezelligheid is natuurlijk bij de Oisterwijkse spelers nooit ver weg en vloeiden het bier op deze zonnige middag rijkelijk, waarbij het biertje aan Hoekse zijde natuurlijk net even wat lekkerder smaakte…… Ook een groots opgezette BBQ mocht natuurlijk niet ontbreken en maakte deze fantastische dag compleet.

Over 2 weken gaan de Hoekse gladiatoren op bezoek bij de mannen van het gehavende Hilversum om daar hun één na laatste wedstijd van de Trophy poule te spelen. Daarna zal moeten blijken of ook de laatste Rotterdamse horde thuis genomen kan worden en zij met geluk van andere onderlinge resultaten alsnog de finale kunnen spelen in Amsterdam en de felbegeerde Trophy in ontvangst kunnen nemen.

Ereklasse 2022-23 Trophy Poule

PosTeamGWPnt

ESPOIRS
Een stuk eenvoudiger hebben de mannen van de Espoirs het aankomend weekend in Delft. Weten zij deze wedstrijd te winnen, dan worden zij voor het einde van het seizoen al kampioen. Wij roepen iedereen dan ook op om aankomende zondag in de auto naar Delft te stappen en deze jonge honden naar het kampioenschap te schreeuwen.

20230408-_DSC0386.jpg
Flicker Album by Max