RUGBYERS GAAN PIJNLIJK TEN ONDER IN LEIDEN

Door Daan Kloppenburg

RC Hoek van Holland heeft twee heerlijke overwinningen afgelopen weekend moeten bekopen met een onnodig verlies in Leiden. Het ging de Hoekse mannen voor de wind en met herwonnen krachten stevenden men af op een prima einde van een zwaar seizoen. De horde die in Leiden genomen moest worden tegen DIOK werd eerder in het seizoen succesvol afgerond. Ook afgelopen weekend ging alles in de eerste helft volledig volgens plan. The Hookers hadden in de eerste 40 minuten weinig te duchten van de Leidenaren en liepen volledig in controle uit naar een nette 6-19 voorsprong. So far, so good, zou je zeggen, want met zeer weinig vuiltjes aan de lucht zouden de resterende 40 minuten met behoud van het gedegen gameplan bijna als formaliteit bestempeld kunnen worden.

Een vroege gele kaart in de tweede helft en daarbij twee wisselspelers die al na 5 minuten geblesseerd naar de kant terugkeerden nam de wedstrijd een bizarre wending. DIOK, welke ook gehavend aan deze wedstrijd begon, pakte als een volleerd Aikido beoefenaar de Hoekse formatie in de kraag, pareerde alles wat op hen afgevuurd werd en sloeg ongenadig toe door try op try te scoren. De technische staf, de meegereisde fan schare, maar ook de supporters die thuis de live stream zaten te kijken moesten vol ongeloof aanschouwen hoe zij maar liefst 29 punten om de oren kregen zonder zelf maar één tegenscore te kunnen bewerkstelligen. Na 80 minuten keek iedereen verbouwereerd naar een scorebord die de stand 35-19 in het voordeel de gastheren liet zien.

Met een aantal buitenlandse spelers in de gelederen is Engels de voertaal in het Hoekse kamp, daardoor legden de coachingsstaff de groep uit dat zij in de tweede helft een “lack of consistency” zagen. In het Nederlands vertaald betekent dit zoveel als gebrek aan samenhang of nog eenvoudiger uitgelegd, ze speelden als los zand, zonder plan en zonder gedegen leiderschap. Met volgende week Oisterwijk Oysters op bezoek zal de groep zelf op zoek moeten gaan hoe zij nogmaals een dergelijk debacle de kop in gaan drukken. The Hookers domineerden ruim een maand geleden in Brabant nagenoeg de gehele wedstrijd, maar keerden toch met een 23-20 nederlaag naar Hoek van Holland terug.

De potentie is er, maar eens te meer blijkt dat je een rugbywedstrijd wint door niet alleen fysiek, maar ook mentaal overwicht op je tegenstander te hebben. Voor wat betreft het laatste punt zal coach Glenn Vertongen zoals eerder gezegd de groep bij zichzelf te rade laten gaan. Een raceauto kan nog zo goed geprepareerd zijn, de man achter het stuur bepaald uiteindelijk of een race gewonnen gaat worden.

Ereklasse 2022-23 Trophy Poule

PosTeamGWPnt

LADIES & ESPOIRS
De Hoekse dames en de Espoirs waren gelukkig wel succesvol afgelopen weekend. HookXV ladies hadden weinig moeite met de Big Bulls uit Almelo en wonnen overtuigend met 86-38. De Espoirs hadden een zware kluif aan HRC 3 en konden ter nauwer nood ontsnappen aan een eerste nederlaag van het seizoen. In Den Haag wonnen ze in de slotfase met 7-12 en kunnen zoals het er nu naar uitziet over twee weken kampioen worden in Haarlem.