HOOKXV IS RIJNMONDS STERKSTE RUGBYTEAM DIT JAAR

Voor de rugbyers van RC Hoek van Holland zit het seizoen erop. Afgelopen zaterdag werkte men de laatste wedstrijd in de Trophy poule af en wisten deze overtuigend te winnen doordat tegenstander Rotterdam te laat op stoom kwam. In de twee voorgaande edities, respectievelijk op de Rondgang en in Rotterdam Hillegersberg wisten beide teams verrassend op vreemde gronden de winst naar zich toe te trekken. Rotterdam besliste het duel van 10 december in Hoek van Holland in de slotfase van de wedstrijd (7-21), terwijl the Hookers 2 maanden later in Rotterdam heer en meester waren over hun tegenstander. De 22-49 nederlaag dreunde lang na voor de Rotterdammers.

En zo kwam er dus afgelopen zaterdag een derde en beslissende wedstrijd om te bepalen welk Ereklasse team uit de Rijnmond het sterkste is. De georganiseerde sponsordag zorgde ervoor dat het extra druk was en samen met de rijkelijk toegestroomde Rotterdamse supportersgroep was het een drukke bedoeling aan de Rondgang.

HookXV startte de wedstrijd zeer sterk en overdonderde hun tegenstander al in de eerste minuut. Winger Eugene Bosman wist binnen de minuut de eerste 5 punten op het bord te zetten. Drie minuten later was het Chris Lumenta nadat de mannen van RRC voortdurend onder druk hadden gestaan (14-0). RRC leek nu wakker en ging meer verzet bieden. Ze wisten zelf enkele malen gevaarlijk diep op de Hoekse helft te komen. Maar na slordig balverlies kwam de bal in handen van Jens van der Knijff die een geweldige run inzette en al zijn tegenstanders het nazien gaf. De stand was inmiddels opgelopen tot 19-0 in het voordeel van de thuisploeg.

Niet veel later was het Siebe Voogd die na opnieuw een slechte actie van Rotterdam de tryline wist te vinden. Rotterdam verkeerde nu in serieuze problemen, want van een 26-0 achterstand kom je niet gemakkelijk terug. Maar de wonderen zijn dit seizoen de wereld nog niet uit geweest, al pakte dit niet altijd even positief uit voor de mannen uit de Hoek. Rotterdam kwam dan ook terug en met nog 16 minuten te spelen in de eerste helft kwamen eindelijk de eerste punten voor ze op het bord (26-5). Met de fluit in de mond voor het rustsignaal zag scheidsrechter Gert Visser hoe the Hookers nog één keer over de Rotterdamse tryline doken en brachten ze de ruststand op 31-5.

Na rust en de nodige wissels ging alles veel gelijkwaardiger op. De Rotterdamse RC kregen meer grip op de wedstrijd en aan Hoekse zijde liet men meer steken vallen. Dit resulteerde in een score verloop wat over en weer ging. Rotterdam opende de score in de tweede helft, maar niet veel later kwam de thuisploeg weer twee keer sterk terug (36-10). Invaller Kevin Lenssen deed vervolgens wat hij al vaker heeft laten zien dit seizoen en benutte een penalty op de palen vanaf maar liefst 48 meter.

De mannen uit de Maasstad lieten hierna zien waarom zij volgende week de finale in de Trophy poule mogen spelen tegen het Leidse DIOK. Tot twee keer toe deelde zij een tik uit en brachten de stand naar 39-22. De mannen van het “Brede strand” hadden echter het laatste woord en bepaalde de eindstand op 46-22, een mooi resultaat waarmee ze lieten zien dat, ondanks de sterke rentree van RRC dit seizoen in de Ereklasse, zij door hun jarenlange ervaring op het hoogste podium het beste team uit de regio Rotterdam zijn.

Ereklasse 2022-23 Trophy Poule

PosTeamGWPnt
1834
2830
3829
4824
5810

Het rugbyseizoen is hiermee voor de mannen van de Hoekse hoofdmacht ten einde en met een voortreffelijke BBQ en de nodige vaten bier werd alles in stijl afgesloten. Een select gezelschap gaat zich naar alle waarschijnlijk opmaken voor een aantal beachrugby toernooien die veelal in de zomer gehouden worden.

Het coaching duo Glenn Vertongen/ Gareth Davies gaat zich opmaken voor volgend seizoen, want er moet alweer snel nagedacht worden hoe de spelersgroep van aankomend jaar eruit moet gaan zien. Ondanks het feit dat zij dit jaar in de Trophy of ook wel degradatiepoule terecht zijn gekomen blijft de ambitie om aankomend jaar in het linker rijtje, dus de Champions poule te komen onverminderd stand houden.

Foto’s:
Hans Krommenhoek