DUTCH LIONS IN AKTIE OP HET FIGUEIRA BEACH RUGBY TOURNAMENT

Door Bob Duivestijn & Kwinten Roeleveld

Nadat de Dutch Lions vorig weekend weer in actie zijn gekomen in Scheveningen, zijn ze dit weekend afgereisd naar het zonnige Portugal om mee te doen aan het Figueira Beach Rugby Tournament. Iedereen die een voet binnen de beachrugbyvelden gezet heeft weet hoe mooi het spelletje kan zijn en hoe belangrijk het is om daar als 1 team te staan. Mede daarom werd dit een 5daagse trip waarbij ook een bezoek werd gebracht aan Lissabon.

De Dutch Lions is een beachrugbyteam bestaande uit spelers van onze mooie Rugbyclub in Hoek van Holland. Een mix van wat ervaren spelers op het strand aangevuld met jonge talenten zorgde voor een mooie groep van 15 spelers. Dit jaar onder coaching van onze hoofdcoach, Glenn Vertongen.

De Dutch Lions waren zaterdag ingedeeld in een moeilijke poule met twee sterke Portugese teams, één Duits team en één zeer goed Frans team.

De eerste wedstrijd tegen een Portugees team startte moeizaam, maar werd uiteindelijk gewonnen met 4-2. De tweede poulewedstrijd was tegen het ervaren Franse beachrugbyteam Les Minots. De Dutch Lions speelden deze wedstrijd veel beter en waren erg gewaagd aan de Fransen. Ondanks het goede spel van de Dutch Lions wisten ze niet te winnen en verloren uiteindelijk met een stand van 3-5. De derde wedstrijd tegen het andere Portugese team ging erg goed van start, waardoor de Dutch Lions al vroeg op een goede voorsprong kwamen. Echter, in de tweede helft kregen twee spelers aan Nederlandse kant een gele kaart, waardoor de Dutch Lions de wedstrijd iets uit handen gaven. Toch werd de wedstrijd gewonnen met een eindstand van 8-5. De laatste poulewedstrijd tegen de Duitse Honeybadgers was minder spannend en eindigde in een overweldigende winst van 13-1 voor de Dutch Lions. Hierdoor wiste ze zich 2de te plaatsen in de poule en stond de 1/8ste finale als afsluiter van de zaterdag nog op de agenda.

Hier stonden ze tegenover een uitdagend Portugees team die alles in hun eigen poule wist te winnen met ruime cijfers. Ondanks een harde strijd wisten de Dutch Lions hun kracht te tonen en eindigde de wedstrijd in een overwinning met een eindstand van 7-3. Na de dorst wat te lessen en genoten te hebben van een gezellige BBQ, besloot het team om op tijd naar het hotel te gaan om zich op te laden voor de Zondag.

De kwartfinale werd namelijk gespeeld tegen het lokale team, de Sand Foxes. Van tevoren was het al duidelijk dat dit een enorm zware pot zal gaan worden. De twee ploegen waren aan het begin van de wedstrijd erg aan elkaar gewaagd. Echter, na een paar spannende eerste minuten kregen de Dutch Lions een ongelukkige gele kaart die vrijwel direct gevolgd werd door een discutabele rode kaart. De mannen gaven niet op en wisten zelfs met vier man nog twee keer te scoren. Toch konden de mannen het niet meer bijlopen en hebben ze helaas de wedstrijd met een eindstand van 3-8 verloren.

Na de kwartfinale volgde een spannende wedstrijd waarin de Dutch Lions tot het uiterste gingen. Het was een nek-aan-nekrace waarbij elke actie cruciaal was. Helaas, in de laatste cruciale actie van de wedstrijd wist de tegenstander met een score van 4-5 aan het langste eind te trekken.

Als laatste stond de wedstrijd om de 7e/8e plek op het programma voor de Dutch Lions. Helaas werd deze wedstrijd niet gespeeld, aangezien de tegenstander zich had teruggetrokken. Dit resulteerde in een reglementaire overwinning voor de Dutch Lions, waardoor ze uiteindelijk de 7e plaats behaalden in het toernooi. Niet slecht kijkende naar het sterke speelveld van 35 teams.

Al met al kunnen de Dutch Lions trots zijn op het behaalde resultaat. Het is mooi om te zien dat ze, na enige tijd afwezig te zijn geweest in de beachrugby scene, weer bewezen hebben dat er veel is in Hoek van Holland om trots op te zijn. Naast het resultaat zijn er ook vele complimenten binnengekomen over het spel van de Dutch Lions en dan een plek hoger dan 7de zeker verdiend was. Ten slotte nog een grote dank naar Krommenhoek Metals voor het mogelijk maken van deze geweldige trip. Ook een grote dank naar niet alleen alle support die is meegereisd maar ook de spelers waar in bijzonder Bjorn een kannetje bier of 10 verdiend voor al zijn goede zorgen deze dagen.

Wil je nu nog meer weten over de Dutch Lions of een kleine sfeerimpressie? Bezoek en volg dan het Instagram-account @dutchlionsbeachrugby!

Op naar volgend jaar.