ROTTERDAM CUP BLIJFT IN HOEKSE HANDEN

Door Daan Kloppenburg

De Hoekse rugbyers zijn het seizoen goed begonnen. In Rotterdam werd afgelopen zaterdag de Rotterdam cup succesvol verdedigd en hebben zij deze trofee weer voor een jaar in het bezit.

De zonnige zaterdag aan het Duivenpad in Hillegersberg stond bol van de rugbyactiviteiten. De Hookladies speelden eerst hun wedstrijd tegen hun Rotterdamse tegenstander en wonnen deze nipt.

Daarna moesten de Espoirs aan de bak tegen het Future klasse team van RRC, maar hoewel zij de eerste helft goed tegenstand konden bieden waren zij uiteindelijk in de tweede helft niet opgewassen tegen een betere tegenstander. Geen man over boord voor het team van coach Shereza Pool, want ondanks het verlies waren er genoeg lichtpunten om aankomend jaar mooie wedstrijden te gaan spelen in de Tweede Klasse Zuid.

HookXV-RRC1 was het klapstuk van de dag. Coach Michiel Snijders van de Rotterdamse studenten (RSRC) besloot met zijn team in Den Bosch een oefenwedstrijd tegen The Dukes te spelen en hield op die manier de kaarten tegen de borst hoe de krachtsverhoudingen voor de Ere klasse teams in het Rijnmondgebied uiteindelijk op dit moment zouden uitpakken.

Het werd een interessant duel, want het team van coach Glenn Vertongen is dit jaar behoorlijk vernieuwd. Nieuwe gezichten waren met name te zien in de voorwaartsen. De gebroeders Staples uit Zuid Afrika drukten meteen hun stempel in de eerste rij door heel dominant in de scrum te zijn. Met grote overmacht zette zij hun tegenstander eigenlijk de hele wedstrijd weg. Het was dan ook geen verrassing dat hooker Paula Filimoekava, die aan zijn tweede seizoen bij the Hookers begint, de eerste punten op het bord wist te zetten. RRC was echter nog niet van de leg en wist goede pressie te zetten op de Hoekse defensie. De onvermijdelijke try hing in de lucht en werd dus 10 minuten later gescoord. Net toen de krachtmeting serieuze proporties begon aan te nemen was het Sander Doria die een mooie break wist te maken en de bezoekers weer op voorsprong bracht. Met het rustsignaal en een 7-12 voorsprong beloofde het een spannende tweede helft te worden.

Ook in de tweede deel ging het beide kanten op waarbij RC Hoek van Holland geen grip op hun line-outs leek te krijgen. Het “losse werk” was evenals de dominante scrum uiteindelijk de sleutel tot succes. Met nog 7 minuten te spelen lanceerde de uitstekend spelende Mariano Cosimi de op volle snelheid inlopende Eugene Bosman die als een mes door de Rotterdamse verdediging de try-line over dook. The Hookers stelden hiermee de winst op de Rotterdam cup veilig en was de eindstand 7-19.

Het was dan ook een mooie opsteker dat zij deze de dag erna op de seizoensopening aan de Rondgang konden laten zien. Deze dag stond in het teken van de presentatie van alle teams zoals zij dit seizoen in de competitie uitkomen. Onder een heerlijk schijnend Hoeks zonnetje werden alle teams aan het publiek voorgesteld.

Met hapjes drankjes werd deze dag in een mooie ambiance afgesloten. We gaan nu kijken wat het nieuwe seizoen de Hoekse rugbyers gaat brengen.