RUGBYERS BELEVEN STERKE SEIZOENSTART

Door Daan Kloppenburg

RC Hoek van Holland is afgelopen weekend tijdens de eerste speelronde van het nieuwe competitiejaar goed uit de startblokken geschoten. Het is niet eerder voorgekomen dat alle teams (inclusief de jeugd) hun eerste wedstrijd met winst wisten af te sluiten.

Zaterdag kwamen drie jeugdteams (cubs, junioren en colts) uit op eigen veld. Allen wisten, weliswaar niet zonder slag of stoot, hun tegenstander met lege handen naar huis te sturen. De doorgestroomde mini’s, die vorig seizoen nagenoeg kansloos waren, zijn dit jaar, als cubs, met een mooie overwinning tegen Oemoemenoe gestart (22-17). De junioren waren hierna aan de beurt en in een zeer spannende wedstrijd eveneens tegen het cluster Oemoemenoe/Dordrecht waren zij het betere team (22-20). Ook het tweede team van de Junioren (er zijn er momenteel 50!) deed in Den Haag goede zaken tegen de Haagsche RC (12-52). Het laatste jeugdteam, de Colts, wist de Southern Warriors met een comfortabele 31-15 overwinning huiswaarts te sturen. Klinkende resultaten die onder meer te danken zijn aan het verbeteren, ondersteunen en door ontwikkelen van de jeugdtrainersstaf.

De TBM kwam zaterdag ook in actie. De turven bij Te Werve en de benji’s en mini’s deden mee aan ‘t van Hof toernooi bij Sparta. Matt: “They all came home with huge smiles on their faces”.

HKXV – CAS RC

Na deze heerlijke wedstrijden was het de beurt aan het Hoekse vlaggenschip, de senioren van HOOKXV, om hun eerste wedstrijd tegen het altijd lastige Castricum te spelen. The Hookers hebben dit jaar aanzienlijke versterking gekregen in met name de voorwaartsen, maar ook op andere sleutelposities zijn een aantal nieuwe gezichten te zien. Het team van coach Glenn Vertongen liet al tijdens de Rotterdam cup, die twee weken geleden gespeeld werd, zien dat zij er fysiek flink op vooruit gegaan zijn. Het gebrek aan dominantie van de voorwaartsen in o.a. scrums en line-outs waren de afgelopen jaren de pijnpunten die een comfortabele positie op de competitieladder in de weg stonden.

HOOKXV startte meteen sterk en al na 5 minuten stoomden the Hookers in een prima rolling maul op de Castricumse tryline af. Stijn Drenkelford wist de bal te drukken en was een voorsprong van 5-0 een feit. De mannen uit de Noord Hollandse kustplaats kwamen echter snel met een tegenantwoord. Een geconverteerde try bracht hun terug in de wedstrijd (5-7). De Hoekse rugbyers bleven dominant in scrum en line-out en zochten weer het initiatief. Toch was het de Castricumse RC die tegen de verhoudingen in doorbraken en na een half uur spelen de stand op 5-15 zette. Het leek erop dat HOOKXV de rust in ging met een achterstand, maar daar was wederom Stijn Drenkelford die in een prima spelende wedstrijd de stand samen met de conversie van Sander Doria terugbracht naar 12-15. Tot overmaat van ramp (voor de Castricummers) kickte nieuwkomer Keegan Joubert 4 minuten later slim een balletje over hun defensie, onderschepte deze zelf en dook vervolgens over hun tryline. Zo moesten de gasten alsnog met rust tegen een 17-15 achterstand aan kijken.

Foto: Ellen Grimbergen

Na rust kwamen the Hookers nog beter in hun spel. Paula Filimoekava, die wij nog kennen van vorig seizoen, wurmde zich samen met zijn collega voorwaartsen door de haperende defensie van Cas en breidde de stand verder uit met 24-15. Met iets meer dan 10 minuten te spelen was het opnieuw, de terechte Man of the Match, Stijn Drenkelford die voor zijn 3de try tekende. 29-15 leek de eindstand te worden, maar op slag van het eindsignaal van de prima fluitende Mikka Naulais perste de bezoekers er nog één succesvol offensief uit en bepaalde hiermee de definitieve einduitslag op 29-20.

Een prima eerste overwinning waar de Hoekse coaching staf erg blij mee was, maar zeker ook nog op sommige vlakken ruimte voor verbetering zag.

ESPOIRS

De Espoirs hadden op zondag een flinke kluif aan de mannen van RC Delft. De nieuwkomer in de Tweede Klasse had vorig jaar een ongeslagen reeks wedstrijden, maar zal het dit jaar aanzienlijk moeilijker krijgen. Dat was in hun eerste wedstrijd dus meteen het geval. In een zeer gelijk opgaande wedstrijd wisten de Hoekse jonge honden in het slotakkoord de wedstrijd met 25-26 naar zich toe te trekken. Ook een mooie eerste overwinning voor Shereza Pool en haar jeugdige team.

Volgende week speelt HOOKXV uit tegen Haarlem, een team waar naar aanleiding van de resultaten van vorig seizoen nog een appeltje te schillen is.

SUPER SUNDAY

De Espoirs spelen op zondag thuis tegen de reservemacht van The Oisterwijk Oysters en ook de HOOKXV Ladies gaan zondag thuis aan hun competitie beginnen.