RUGBYERS VERLIEZEN ONGESLAGEN STATUS

Door Daan Kloppenburg

Het gaat de mannen van het eerste team van RC Hoek van Holland flink voor de wind dit jaar. Een droomstart zette ze met 3 gewonnen wedstrijden op rij op de hoogste notering in de Ereklasse. Afgelopen zaterdag stond de wedstrijd HRC- RC Hoek van Holland in Den Haag op het menu. De mannen uit de Hofstad verloren twee weken geleden nog van het Rotterdamse RRC (30-15), maar de verliezend finalist om de landstitel van vorig jaar is al jaren een ijzersterke tegenstander die je nooit kunt onderschatten.

Foto: Ellen Grimbergen

The Hookers begonnen de wedstrijd zeer matig. Al vanaf de kick-off stapelden fouten zich op, rucks slecht gecleaned, line outs niet gevangen en penalty’s niet in touch gekicked. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de Haagse RC dit geklungel na tien minuten afstrafte met een try onder de palen. Pas na 25 minuten en twee penalty’s op de palen verder wist HookXV eindelijk iets terug te doen door een mooie rolling maul uit de line-out waaruit Paula Filimoekava goed wist te scoren.

De Hoekse trein leek nu eindelijk een beetje op stoom te komen, want na veel meer balbezit en de nodige pressie wist Bo Donkersloot met het halve Haagse pack op zijn nek knap over de tryline te duiken. Met wederom Doria succesvol stonden zij zowaar opeens 13-14 voor. The Hookers leken zich helemaal in de wedstrijd terug te knokken, maar deze hoop was van korte duur, want op slag van rust wist Jacey van Kampen na een slimme kick over de Hoekse defensie de bal zelf in het goalgebied voor de neus van Kwinten Roeleveld te drukken. Er werd gerust met een stand van 20-14 in het voordeel van de thuisploeg.

Foto: Ellen Grimbergen

Ook na rust kregen the Hookers meteen weer de druk van HRC opgelegd en maakte daarbij nog een paar onnodige fouten. Jacey van Kampen profiteerde hiervan en scoorde zijn derde try, hij raakte hierbij weliswaar geblesseerd, maar HRC bouwde de stand wel verder uit naar 23-14. Ook uitblinker aan Hoekse zijde Paula Filimoekava moest niet lang erna het veld verlaten met een blessure en zo maakte het duo Vertongen/Berrevoets er meteen gebruik van om de nodige wissels te maken. “Local boy” Kaj Verhoorn maakte zijn rentree bij het Hoeks vijftiental na zijn uitstapje naar het Franse Brive en keert nu terug op het oude nest. Ondertussen kreeg het Hoekse vlaggenschip maar geen grip op de wedstrijd. Den Haag grossierde in gele kaarten (3 maar liefst), maar de bezoekers wisten er geen voordeel uit te halen.

Ereklasse 2023-2024

PosTeamGWPnt
11041
21041
31031
41029
51029
6928
71023
81021
91019
101010
1198
12100

Zo speelde HRC heel gedisciplineerd de wedstrijd uit en bouwde de stand zelfs verder uit met een penalty en zelfs 2 dropgoals van fly-half Daan Weersma. Scheidsrechter Katherine Ritchie, die een prima wedstrijd leidde, hield het na 80 minuten voor gezien en floot de wedstrijd af waarbij het scorebord bleef steken op een stand van 32-14 in het voordeel van de Hagenaren.

Komende week staat er een thuiswedstrijd op het programma. Vanwege wat verschuivingen in het spelschema zal er op donderdagavond worden gespeeld. Tegenstander is nieuwkomer RSRC, oftewel de Rotterdamse studenten. Kick-off is om 20:00. De locatie is zoals altijd aan de Rondgang.