VUURKRACHT ONTBREEKT IN ROTTERDAMSE DERBY

Door Daan Kloppenburg

Rugbyclub Hoek van Holland speelt dit jaar 2 derby’s. Tegen RRC (de Rotterdamse Rugbyclub) en debutant in de Ereklasse dit jaar RSRC, de Rotterdamse Studenten Rugbyclub. Afgelopen donderdag werd twee dagen eerder dan gebruikelijk de eerste derby afgewerkt tussen RC Hoek van Holland en de Rotterdamse Studenten (RSRC) aan de Rondgang in Hoek van Holland.

De studenten worden getraind door studententrainer bij uitstek Michiel Snijders. Snijders was ook al hoofdcoach van het Delftse DSR-C en boekt doorgaans mooie resultaten met studenten. De jonge bollebozen zijn als klei in zijn handen. Slim, leergierig, kunnen altijd trainen en hebben een hoge mate van gehoorzaamheid en loyaliteit naar elkaar. Verder gedijen de mannen natuurlijk prima in de underdogpositie; We rekenen op niets, maar hopen op een beetje is dan ook hun motto.

Foto: Hans Krommenhoek

Tot dusver hebben de studenten nog niets gewonnen, maar de resultaten vallen niet tegen. Alleen stadsgenoot RRC en Eemland zette ze met ruime cijfers aan de kant. Dit leek donderdag ook in Hoek van Holland het geval te gaan worden. Door snelle try’s van Kaj Verhoorn, Keegan Joubert en Luke Rosewall was de stand al na 20 minuten 21-0 voor het Hoeks vijftiental. Zouden zij dit scoreverloop, met een duur woord, extrapoleren (het doorrekenen van de trend) dan zou een monsterscore zeker in het verschiet liggen. Maar een kwartier later wisten de Rotterdammers toch tot scoren te komen (21-5). Op slag van rust tekende Keegan Joubert nog voor zijn tweede try (26-5) en besloot scheidsrechter Gert Visser even een adempauze in te lassen.

Foto: Hans Krommenhoek

Na rust verliep het the Hookers allemaal een stuk moeizamer, want veel aanvallen strandde in schoonheid. De backline, waarvan doorgaans wordt verwacht dat zij de score verder opvijzelen, haperde en kwam maar niet door de Rotterdamse defensie. Een kwartier voor tijd namen de voorwaartsen gelukkig weer het voortouw en scoorde nummer 8, Luke Rosewall, zijn tweede try en niet veel later Bo Donkersloot, die de stand bepaalde op 38-5. Sander Doria, die voor de 50ste keer voor het eerste team uitkwam wist de conversie niet te benutten en bleef 38-5 de eindstand.

Foto: Hans Krommenhoek

Een riante zege, maar de lat ligt dit jaar hoger voor de Hoekse rugbyers en worden zij geacht om tegenstanders van het kaliber als de studenten met een ruimere marge naar huis te sturen. Om zich bij de beste 6 teams van Nederland te voegen is een gang naar de tekentafel nodig om nieuwe creativiteit te vinden. Aan de technische staf dus de schone taak om de driekwartlijn beter af te stellen zodat zij voor meer dreiging en uiteindelijk try’s gaan zorgen.

Aankomende week reist HOOKXV naar onder de rivieren om het in Oisterwijk op te nemen tegen the Oysters.

Fotoalbum HKXV – RSRC door Hans Krommenhoek

Ereklasse 2023-2024