HOEKSE DAMES BEHOUDEN KOPPOSITIE

Door Inge Enter

Rond 9:00 stonden onze dames afgelopen zondag alweer klaar om in de auto te stappen en af te reizen naar Aken. Dit zou ook precies de tijd zijn dat ze zouden horen of de wedstrijd überhaupt wel door zou gaan in verband met de zware regenval van eerdere dagen. Vorig seizoen was er namelijk op het Duitse veld bijna geen grasspriet meer te bekennen en verloren onze dames met een score van 22-0, en dit mocht zeker niet nog eens gebeuren! Na geen bericht te hebben ontvangen over annulering begonnen de dames aan hun reis van ongeveer 3 uur.

Het zou een belangrijke wedstrijd worden, aangezien beide teams gelijk op gingen in de competitie. De Hook XV Ladies stonden weliswaar bovenaan, maar het cluster van de Duitse en Maastrichtse dames hijgden in hun nek op de tweede positie. Beide teams hadden nog geen één wedstrijd verloren.

Eenmaal aangekomen leek het veld inderdaad nog enigszins intact, en waren de dames blij met geen herhaling van vorig jaar. Na een korte warming up klonk het fluitsignaal van de Duitse scheidsrechter en was het tijd om het met 15 Hoekse dames het op te nemen tegen de 22 dames van de tegenstander.

Zoals altijd beginnen onze dames een beetje chaotisch aan hun wedstrijd en moest er nog even gezocht worden naar de knop die omgezet moest worden na de lange autorit. Ook zat er toch wel een beetje druk achter deze wedstrijd en dat zorgde nodige spanning. Gelukkig was daar al snel Daisy Bijsterveld die altijd de controle behoudt en de eerste try van de wedstrijd scoorde, die de nodige rust weer terugbracht in het team. Er volgde daarna nog een Hoekse try en onze dames stonden voor met 10-0. De conversies waren helaas moeilijk te raken door de harde wind, vergeten kicking tee of simpelweg ongelukkige posities dicht bij de zijlijn. De dames kregen moed na deze voorsprong, en dachten wel even dit klusje te klaren. Al snel kwam Aken met een weerwoord en brak met hun snelle backline door de haperende Hoekse verdediging heen. Beide partijen gingen zoals verwacht gelijk op en er werden aan beide kanten om de beurt try’s gescoord. De dames gingen met een 21-20 achterstand de rust in.

Het zou toch niet gebeuren dat na deze wereldreis de dames alweer naar huis werden gestuurd zonder de winst? Er moest iets veranderen. Aken scoorde eigenlijk alleen maar lucky try’s doordat er gaten vielen in de Hoekse verdedigingslijn, terwijl onze dames met hun voorwaartsen knokten voor punten. Daar lag hun kracht, en dat werd ook duidelijk weergeven met de scrums, want deze leken de Hook XV Ladies met gemak meters naar de tryline van de tegenstander te duwen.

De tweede helft begon, de knop was om en de Hoekse dames bleven letterlijk en figuurlijk op één lijn. Het spel speelde zich vooral nog maar af op de nu erg modderige helft van de tegenstander en dankzij sterke acties van de voorwaartsen wist Noami Hut haar hattrick scoren. Onze dames kwamen weer op voorsprong en voelden zich onverslaanbaar. Niemand kwam meer door hun lijn heen en er werd dus ook niet meer gescoord door de tegenpartij. De Hoekse dames bleven maar vlammen en net voor het einde van de wedstrijd wist Céline van Kampen nog door te breken met een try. Dit was de last play, en het hele team pakte elkaar vast en keek samen toe vanaf hun eigen helft hoe de conversie werd genomen. Deze was helaas niet raak, maar dat maakte niks meer uit. Onze dames waren door het dolle heen, want ze gingen trots naar huis met een winst van 21-37, een bonuspunt én bleven nummer 1!

Komende zaterdag nemen de Hook XV Ladies het thuis om 13:00 op tegen de Big Bulls/Rams.