RUGBYERS ZEGEVIEREN IN KLETSNAT BRABANT

Door Daan Kloppenburg

De hoofdmacht van RC Hoek van Holland heeft zich afgelopen weekend terug geknokt in de top 3 van de Ereklasse. In het Brabantse Oisterwijk werd deze inhaalwedstrijd, onder zeer vochtige omstandigheden, in de eerste helft beslist en keerde de Hoekse formatie terug naar boven de rivieren met een solide 10-27 winst op zak.

Trainer van the Oysters is Arno Mansveld, voor the Hookers geen onbekende, want twee seizoenen geleden was hij nog de side-kick van Hookers trainer Glenn Vertongen in de vorm van assistent-trainer. The Oysters draaien nog geen geweldig seizoen en wisten slechts 1 van hun 6 gespeelde wedstrijden te winnen.

Zoals gezegd moest dus onder drijfnatte condities dit duel ingehaald worden en was het aan het Hoekse team om zich na het zure verlies tegen de Rotterdamse rugbyclub te revancheren en zich weer te scharen tussen de topteams van de Ereklasse. Bij aanvang van de wedstrijd was het veld nog goed begaanbaar, maar daar zou na verloop van de wedstrijd snel verandering in komen. De openingsscore was aan de thuisploeg middels een penalty, maar nog geen twee minuten later sloegen de gevreesde Hoekse voorwaartsen toe en wist hooker Paula Filimoekava voor de zoveelste keer dit jaar na een rolling maul uit de line-out de try-line over te duiken (3-5).

Coach Glenn Vertongen heeft na het verlies tegen HRC en RRC wat veranderingen in de opstelling gemaakt en daardoor stond Zuid-Afrikaan Eugene Bosman vandaag op de fly-half positie. Het samenspel tussen backs en voorwaartsen verliep daardoor toch een stuk vloeiender, maar waren het uiteindelijk toch de mannen van de scrum die ervoor zorgden dat de winst voor rust eigenlijk al was veiliggesteld. Skip Donkersloot, wederom Paula Filimoekava en Ben Costley tekenden allen voor de ultieme score en bepaalde daarmee de halftime score op 3-24.

Na rust was het veld door de dertig mastodonten dusdanig toegetakeld dat het lastig werd om nog gedegen rugby te spelen. The Oysters kwamen ondanks hun slordige spel toch nog terug en wisten na een gele kaart van de uitstekend, maar altijd op de rand spelende Patrick O’Sullivan nog geen twee minuten later van het numeriek voordeel te profiteren en de zo gewilde tegenscore te doen (10-24). Veel meer dan een penaltykick van Sander Doria had de wedstrijd hierna niet meer te bieden en floot scheidsrechter Gert Visser uiteindelijk af met de stand van 10-27 op het scorebord.

ESPOIRS

De Espoirs moesten op zondag op eigen (kunst)veld aantreden tegen de Eindhovense studenten van RC the Elephants die voor de gelegenheid met een grote touringcar en dito fanschare waren uitgerukt. Ook zij moesten zich na het onverwachte verlies tegen RC Etten-Leur vorige week herpakken en zorgen dat zij hun positie in de hoogste regionen van de Tweede Klasse Zuid opnieuw konden verstevigen

Een zeer attractieve wedstrijd, waarbij de studenten lieten zien dat zij niet voor een potje Rummikub naar Hoek van Holland waren gekomen, ging zeer gelijk op, maar bleek toch dat de gasten niet opgewassen waren tegen de jonge gemotiveerde formatie van coach Shereza Pool. Er werd weliswaar geen oorvijg uitgedeeld, maar met de einduitslag van 19-3 leken zij geen moment in problemen te zijn geweest.

Komende zondag staat de thuiswedstrijd tegen de nummer 1, het Duitse RC Aachen, op het programma. K.O. 15:00 uur.

ORANJE O20

Een mooi en succesvol rugby weekend waarbij ook zeker aangetekend mag worden dat Hooker Kaj Verhoorn met het Nederlands team onder 20 verrassend Europees kampioen geworden is. Kers op de taart daarbij was dat Kaj na prima samenwerk uiteindelijk de winning try wist te scoren en de Belgen daarmee hun kansen op de titel ontnam. Een geweldige prestatie van een veelbelovend team dat een flinke stap heeft gezet om volgend jaar mogelijk deel te mogen nemen aan het WK Rugby onder 20 dat gehouden zal worden in Zuid-Afrika.