VRUCHTBAAR WEEKEND VOOR HOEKSE RUGBYERS

Door Daan Kloppenburg

Het einde van de eerste helft van de competitie komt voor RC Hoek van Holland in zicht. Als we de balans al voorzichtig opmaken dan kunnen we nu al spreken van een fenomenale start. Het eerste team doet in tegenstelling tot voorgaande jaren zeer goede zaken in de Ereklasse. Niet eerder wurmde het vlaggenschip zich zo overtuigend tussen de topteams van het Nederlandse rugby als dit jaar. Ook afgelopen zaterdag werd in Breda op overtuigende wijze gewonnen van BRC (Bredase Rugbyclub).

Saillant detail was dat dit een gevecht was tussen een vader en een zoon. Ryan Berrevoets stond zaterdag lijnrecht tegenover zijn vader Ronald. Beide hebben hun roots liggen bij het Haagsche HRC. Inmiddels is vader Ronald hoofdcoach van de Brabantse equipe terwijl zoon Ryan dit jaar voor het eerst de Hoekse hoofdcoach Glenn Vertongen als defence coach assisteert.

Net als de voorgaande weken sleurden de dominante Hoekse voorwaartsen hun tegenstander in korte tijd naar de afgrond. Met rust was de stand al 0-21 door onder meer tries van Lucas Rosewall. Na rust bouwde ze de stand verder uit en kwam alleen Breda in het slotakkoord nog aan scoren toe. Een solide 7-40 overwinning biedt een geweldige uitgangspositie voor de laatste wedstrijden in de eerste fase van de competitie.

ESPOIRS

Het echte vuurwerk vond echter op zondag plaats. De Espoirs van coach Shereza Pool beleven een werkelijk fantastisch seizoen. Het jonge getalenteerde team had tot dusver alleen een onnodige uitglijder tegen Etten-Leur, maar zijn verder als debutant in de Tweede Klasse zeer verrassend iedereen te slim af. Dat er zondag in Hoek van Holland tegen koploper RC Aachen een absolute kraker op het programma stond was al weken duidelijk en moest de piepjonge ploeg nu voor eigen publiek gaan laten zien waar zij werkelijk toe is staat zijn.

Vanaf de eerste tot de laatste minuut werd er rugby van een hoog niveau gespeeld. De eerste penalty en kick op de palen werd door de Duitsers gemist. 10 minuten later mocht fly-half Björn Uitvlugt het aan Hoekse zijde proberen en was wel succesvol (3-0). Dit was tevens de ruststand en hiermee lieten beide kemphanen zien dat ze elkaar niets cadeau wilde geven.

Ook na rust ging het op deze wijze verder. Aanvallen over en weer strandde vaak net voor de tryline en wisten beide teams knap, soms door het oog van de naald, weg te komen. Toch was het opnieuw Uitvlugt die met een slim en geniaal kickje Ravi de Ron lanceerde die op zijn beurt heel knap de bal in het Duitse ingoal gebied wist te drukken (8-0).

De mannen uit de domstad gaven zich echter nog niet gewonnen, want qua leeftijd/ervaring en fysieke kracht leken zij in de slotfase hiermee het verschil te gaan maken. De tegenscore (8-5) met nog 15 minuten te spelen leek een voorbode op een mogelijke deceptie voor de Hoekenezen. Maar ondanks dat de Akenaren nu alles op hen afvuurden wilde de thuisploeg van geen wijken weten. Heel knap en onder enorme druk wisten zij de wedstrijd zonder verdere tegenscore uit te spelen. Iedereen was het er na afloop over eens dat zij een geweldige prestatie hadden geleverd en het rijkelijk toegestroomde publiek op misschien wel de beste seniorenwedstrijd van dit seizoen hadden getrakteerd.

Volgende week hebben de Espoirs geen wedstrijd maar krijgt de Hoekse hoofdmacht wel bezoek uit de Sleutelstad als 12-voudig Landskampioen DIOK, uit Leiden, op bezoek komt.
Kick-off van deze wedstrijd zal zoals gebruikelijk om 15:00 uur zijn.