ESPOIRS WINTERKAMPIOEN!!

Door Daan Kloppenburg

Het eerste gedeelte van het rugbyseizoen 2023/2024 is voor de Espoirs van RC Hoek van Holland inmiddels afgerond en mogen ze terugkijken op een fantastische eerste helft van het seizoen waarbij heel knap het winterkampioenschap in de wacht gesleept werd. Het team dat vorig jaar ongeslagen bleef en glansrijk het kampioenschap binnen hengelde is ook dit jaar aan een onnavolgbare reeks wedstrijden bezig. Eén nederlaag, dankzij een complete off-day tegen Etten-Leur, die nota bene één na laatste in de competitie staan, moesten de jongelingen van coach Shereza Pool incasseren, maar verder lieten ze zien dat het betere niveau van de Tweede Klasse Zuid zeker niet te hoog gegrepen is.

Voor het coaching trio Pool/van Boven/Joubert, die in het begin van het seizoen hun doelstelling middels een plek bij de 6 beste teams formuleerden, komen de huidige resultaten als een verrassing, al twijfelen zij niet aan de kwaliteiten van hun pupillen. Ze hebben hun leeftijd mee, zijn nog volop in ontwikkeling, hebben al een berg ervaring en weten simpelweg niet van opgeven.

Afgelopen zondag werd de laatste wedstrijd van de eerste helft van het seizoen afgewerkt. De Espoirs moesten op bezoek bij middenmoter LSRG, het Leidsch Studenten Rugby Gezelschap, maar speelden de wedstrijd in Sassenheim op het veld van RC the Bassets. In de eerste helft stribbelden de studenten nog wat tegen en stond de stand bij het rustsignaal nog op 10-21.

Na rust trapten The Hookers het gas verder in en leken de Leidse bollebozen het allemaal niet meer bij te kunnen benen. Met een vroege score van Leidse kant (17-21) leek het nog even spannend te worden, maar die hoop vervloog snel toen 5 minuten de tegenscore kwam en zij daarna nog 4 tries om hun oren kregen. De 17-54 overwinning gaf de Espoirs hierdoor 5 competitiepunten en weken zij zich definitief los van RC Aachen die ook een prima seizoen beleven.

De competitie gaat nu net als in de Ereklasse opgedeeld worden in een kampioens- en degradatiepoule. De kaarten gaan opnieuw geschud worden en zal de Hoekse reservemacht nu opnieuw in een uit- en thuisduel tegen de beste 5 teams gaat strijden om het kampioenschap. We zullen in januari dus gaan zien of zij de ijzersterke vorm waarin zij momenteel verkeren kunnen vasthouden en daadwerkelijk een gooi kunnen gaan doen naar een tweede kampioenschap op rij, wat natuurlijk een buitenaardse prestatie zou zijn.

Zo ver zijn we nog niet, alle teams van RC Hoek van Holland hebben nu een winterreces en komen halverwege januari weer in actie.