HOOKERS OP HET NIPPERTJE LANGS DIOK

Door Daan Kloppenburg

Er staan in 2023 nog twee wedstrijden op het programma voor de Hoekse hoofdmacht en beide zijn thuiswedstrijden. De eerste werd zaterdag onder winterse omstandigheden afgewerkt. Tegenstander DIOK is geen onbekende, de resultaten tegen dit team waren in het verleden wisselend. De laatste wedstrijd die RC Hoek van Holland tegen ze speelde, op 1 april van dit jaar, ligt velen nog vers in het geheugen. Het was geen grap, maar de ploeg van coach Glenn Vertongen wist daar een riante voorsprong van 6-19 in de eerste helft weg te geven in een beschamende 35-19 nederlaag.

De Hoekse formatie tapt dit seizoen echter uit een ander vaatje. Het presteert een stuk constanter en met nog maar twee verliespartijen nemen ze een solide 3de plek in op de Ereklasse ranglijst. Voor de 12-voudig landskampioen DIOK kunnen zaken penibel worden, want de 9de plek, die zij momenteel innemen, betekend dat zij naar alle waarschijnlijkheid de tweede helft van de competitie in de degradatie poule zullen uitkomen. Er stond dus voor de bikkels uit de Sleutelstad flink wat op het spel.

The Hookers kwamen na het fluitsignaal van scheidsrechter Bitterhout sterk uit de startblokken. De eerste 20 minuten waren zij zeer dominant op de helft van de tegenstander te vinden. Scrums en line-outs werden overtuigend gewonnen, het was dus eigenlijk alleen nog wachten wanneer de eerste punten op het bord zouden verschijnen. Deze kwamen er na 20 minuten, maar helaas niet voor de gastheer. DIOK kwam slechts voor de tweede keer op de Hoekse helft, forceerde een penalty en benutte deze meteen met een trap op de palen (0-3). Hier leek ook meteen een kantelpunt in de wedstrijd te komen, want de sterke Hoekse voorwaartsen leken het momentum te verliezen. DIOK betekent niet voor niets “Doorzetten Is Onze Kracht” en dat deden ze dan ook. Nog voor rust wisten ze de eerste try van de wedstrijd te drukken en vergrootte hiermee hun voorsprong tot 0-10.

Maar ook het Hoekse vlaggenschip laat, zoals eerder gezegd, zien dat zij gegroeid zijn en meer veerkracht hebben. Ondanks dat zij het in het begin van de tweede helft nog flink te voortduren kregen behielden zij het vertrouwen en knokten zij zich terug in de wedstrijd. Tries van Juan Romano en Skip Donkersloot brachten the Hookers weer op gelijke hoogte (10-10) terwijl de tijd doortikte richting het einde van de speeltijd.

Een zinderend slotoffensief van beide ploegen resulteerde er uiteindelijk in, dat met 80 minuten op de klok en dus eigenlijk einde wedstrijd, de Hoekse equipe halverwege de helft van DIOK een penalty wist te forceren die hun de overwinning kon brengen. Sander Doria, die een eerdere conversie onnodig naast trapte, weerstond ditmaal de druk en schoot zijn ploeg naar de overwinning (13-10).

Ereklasse 2023-2024

PosTeamGWPnt

HKXV – RC Eemland

Met runner-up RC Eemland uit Amersfoort volgende week op bezoek speelt RC Hoek van Holland zijn laatste wedstrijd voor de winterstop. 13 januari staat alleen nog the Dukes op het programma alvorens de competitie opgedeeld wordt in een kampioens- en degradatiepoule. Dat de ploeg van coach Glenn Vertongen met 5 andere teams voor het eerst in de historie van de club om het landskampioenschap gaat strijden lijkt inmiddels wel een feit.

Maar eerst dus nog volgende week voor de laatste keer dit jaar aan de Rondgang: RC Hoek van Holland – RC Eemland. Kick-off 15:00 uur. Eenieder die een mooie rugbyclash wil zien is hierbij van harte welkom.

Super Saturday & Espoirs Sunday

Het belooft sowieso een mooi rugbyweekend te worden aan de Rondgang. Zaterdag spelen de junioren (Waterweg Warriors en Barbarians) en colts (Rijnmond Warriors) thuis en zondag komen de Espoirs ook in actie op Hoekse bodem.