RUGBYERS MOETEN MEERDERE ERKENNEN

Door Daan Kloppenburg

Het is de Hoekse rugbyers afgelopen zaterdag niet gelukt om runner-up in de Ereklasse Eemland op de knieën te krijgen. Eemland heeft, als regerend landskampioen, ook dit jaar weer een zeer sterk team op de been gebracht waarmee ze voornemens zijn om dit jaar opnieuw het hoogste podium te betreden. Maar RC Hoek van Holland beleeft ook een sterk seizoen waarin nog maar 2 wedstrijden werden verloren. Dat er afgelopen week een kraker op het programma stond leek wel duidelijk. Een zeer goed bezochte en succesvolle sponsordag zorgde er in ieder geval al voor dat er aan aandacht voor deze wedstrijd geen gebrek was.

Vanaf minuut één namen de mannen uit Amersfoort het voortouw en wisten het gros van de eerste helft op de zijde van de Hookers te bivakkeren, daarnaast maakten the Hookers een karrevracht aan penalty’s, wat het geheel niet hielp. Na 40 minuten spelen had Eemland drie keer de Hoekse tryline getrotseerd, de conversies werden niet benut en was de ruststand dus 0-15.

Na rust kreeg de thuisploeg meer grip op de wedstrijd, maar was duidelijk dat zij bij Eemland aan de hand liepen. De Amersfoorters waren heer en meester in alle facetten en met twee tries, waarvan één geconverteerd en een schamele penalty aan Hoekse zijde bleef de teller na 80 minuten stilstaan bij een stand van 3-27. Een op zich ingecalculeerd verlies, want de gasten uit de Kei stad zijn ook dit jaar favoriet voor de titel. De missie van HOOKXV om geen pak slaag van formaat te krijgen is redelijk gelukt.

Ereklasse 2023-2024

PosTeamGWPnt

Espoirs – Dukes

Het omgekeerde spelverloop was de dag erop te zien. De Espoirs kregen de reservemacht van the Dukes op bezoek. De Bosschenaren nemen een zeer respectabele derde plek in op de competitieladder van de Tweede Klasse Zuid, dus is een tegenstander die zeker niet uitgevlakt mag worden. De eerste helft ging zeer gelijk op. De 5-8 achterstand leek geflatteerd, want de Hoekse aanval draaide al op volle toeren om het initiatief aan hun zijde te krijgen. Dit gebeurde de tweede helft dan ook. Door maar in te blijven beuken op de Bossche defensie vielen uiteindelijk vanzelf de gaten. De snelle maar ook sterke voorwaartsen konden genoeg meters maken en zette hiermee de gasten geregeld tot ver op hun eigen helft terug. De watervlugge en sluwe Yaromir Jeronimus wist twee keer gebruik te maken van de chaos bij the Dukes om vervolgens over de tryline te kunnen duiken.

Met een eindstand van 22-8 gaven ze de mannen uit ’s Hertogenbosch het nakijken en verstevigen hiermee hun koppositie ten opzichte van RC Aachen die veel moeite had met middenmoter Delft. Enige wanklank van deze dag zou kunnen zijn dat, hoewel zij een eclatante overwinning wisten te boeken, zij het clublied in de derde helft met veel meer passie en flair ten gehore hadden kunnen brengen. Uiteindelijk moesten de oudgedienden het lied “redden” van een “Poesje Mauw” uitvoering.

Zoals eerder gezegd dit jaar geen wedstrijden meer voor HOOKXV, maar de Espoirs mogen dit jaar nog één keer de degens kruisen. De Leidse Studenten staan volgende week op het menu. In hun eigen Sleutelstad treffen zij elkaar daar op zondag 17 december om 15:00 uur.