RUGBYERS NOG PUNTLOOS IN KAMPIOENSPOULE

Door Daan Kloppenburg

In de strijd om het landskampioenschap zijn de Hoekse rugbyers er vooralsnog niet in geslaagd een wedstrijd naar zich toe te trekken. Twee weken geleden beten zij de spits af tegen het Noord Hollandse Castricum. In een gelijk opgaande wedstrijd, waarbij op bepaalde momenten een duidelijk overwicht was voor de Hoekse formatie, moesten zij toch hun meerdere erkennen en ging de thuisploeg er alsnog met de 19-5 overwinning vandoor.

Afgelopen zaterdag kwam het sterke Haagse HRC op bezoek. De equipe uit de Hofstad timmert de laatste jaren weer stevig aan de weg, met de verloren finale om het landskampioenschap tegen Eemland als laatste wapenfeit. Coach Glenn Vertongen drukte zijn team op het hart dat het dus alle hens aan dek zou zijn voor de Hoekse thuisploeg. Deze waarschuwing werd al na drie minuten speeltijd pijnlijk duidelijk toen HRC, na een sterk openingsoffensief, de eerste try onder de palen drukte. (0-7)

Foto: Hans Krommenhoek

Gelukkig wist het Hoekse vlaggenschip zich te herpakken en kregen ze hun tegenstander weer geregeld terug op hun eigen helft en vocht zich zodoende terug in de wedstrijd. Een klein half uur later kwam de beloning van het harde werken. Lock Luke Rosewall stormde vanuit een mooi gevangen line out op de Haagse try line af, maar strandde net ervoor. Collega lock Ben Costley twijfelde geen moment, pakte de bal op en bracht hem een meter verder over de tryline. Samen met de conversie van Eugene Bosman was de stand nu terug op gelijke hoogte (7-7). Vlak voor rust krijgt HRC nog een penalty op de Hoekse helft en trapt deze genadeloos door de palen, de ruststand is 7-10.

Na rust trekken de mannen van HRC steeds meer het initiatief naar zich toe. Weliswaar maken zij net als the Hookers wat aanvallende fouten, maar van lieverlede verplaatst het spel zich naar de helft van de thuisploeg. Uiteindelijk vallen vanzelf de gaten in de Hoekse verdediging en lopen de Hagenaars steeds verder uit. Na een penalty (7-13) en een ongeconverteerde try (7-18) krijgt de ploeg van Glenn Vertongen zeker nog wat kansen d.m.v. line-outs die in de 25 van Den Haag. Deze strandden jammerlijk in schoonheid en weet HRC keer op keer dit mogelijke gevaar te pareren.

Foto: Hans Krommenhoek

HRC komt aan het einde van de wedstrijd nog 1 keer gevaarlijk terug en blijken daarmee ook nog eens succesvol. De eindstand van 7-23 is volkomen terecht. RC Hoek van Holland is zeker niet overlopen, maar had bepaalde spelmomenten beter moeten benutten, denk hier aan de drie verloren line-outs in het Haagse 22 meter gebied waarmee ze zich uitstekend in de wedstrijd terug hadden kunnen knokken.  Het mocht echter niet baten, de Haagsche RC was de betere ploeg vandaag.

Ereklasse 2023-2024 Champions Poule

PosTeamGWPnt

HOOK LADIES

De dames van RC Hoek van Holland ging het vele malen beter voor de wind, een monsterscore tegen RC Spakenburg van 86-5 bracht ze weer bovenaan in de ranglijst in de 3de klasse. Een knappe prestatie waarmee een nieuwe stap gezet wordt naar een mogelijk kampioenschap.

ESPOIRS

Afgelopen zondag stond in het teken van de verre uitwedstrijd naar Aken voor de Hoekse Espoirs. Deze tegenstander is direct met hen kandidaat voor het kampioenschap in de Tweede Klasse Zuid. De wedstrijd ging zeker in de eerste helft geheel gelijk op, waarbij RC Aachen de eerste duit in het zakje deed (7-0). Tot aan het rustsignaal ging het over en weer maar geen van beide kemphanen kwam tot scoren.

Na de rust leken the Hookers verlost van hun plankenkoorts en schoten binnen 18 minuten van een 7-0 achterstand naar een 7-29 voorsprong door o.a. try’s van Kevin Lenssen en Yaromir Jeronimus. Met dit explosieve scoreverloop leken de Duitsers op een uitzichtloze achterstand gekomen. Ze gaven echter niet op, want scoorden in de laatste 5 minuten toch nog 2 try’s. Eindstand 19-29.

Een flinke opsteker voor het jonge team van Shereza Pool, want na het verlies tegen Obelix twee weken geleden zou een tweede nederlaag flink zand in de ambitieuze plannen van de Espoirs gooien.

Aankomende week zijn er geen wedstrijden. Alleen de dames reizen af naar het verre Leeuwarden om daar het duel tegen Greate Tryn aan te gaan.