RIJNMOND WARRIORS HERPAKKEN ZICH MAAR KOMEN STRIJDEND NET TE KORT

De Rijnmond Warriors, een combinatie team van Rugbyclub Hoek van Holland, RRC en Sparta, zijn met gemixte resultaten begonnen aan het nieuwe jaar. De eerste oefenwedstrijd stond gepland op 6 januari tijdens de nieuwjaarsreceptie. Tegen onze Belgische vrienden uit Dendermonde. Dit seizoen de vaste sparringpartner voor onze colts. Een bikkelharde spannende pot die mede door try’s van beide kanten in de slotfase pas werd beslist in het voordeel van Dendermonde, 12-21.

Een week later stond de 1e competitiewedstrijd van 2024 gepland. De Returnwedstrijd tegen RC Aken, door weersomstandigheden wederom thuis gespeeld. Hoewel de eerste 15 minuten gelijk op gingen, bleek het erg lastig te gaan worden tegen Aken. Ondanks een redelijke eerste helft, ontbrak het in de 2e helft aan verbinding en teamwork waardoor de Warriors de wedstrijd uit handen gaven en Aken de winst kon binnenslepen. Een verlies op karakter, weliswaar met een gehavend team door de vele afwezigen met griep en blessures, maar toch onnodig.

Afgelopen Zaterdag was de wedstrijd voor de colts om zich te herpakken. Met de vaste kern supporters werd er afgereisd naar Roosendaal voor de 2e competitiewedstrijd van 2024.

De Rijnmond Warriors verloren eerder dit seizoen al nipt van de combinatie Roosendaal, Tovaal en Zebra, in een fysieke wedstrijd met veel handwerk. Waardoor het deze keer aan motivatie niet ontbrak.

Vanwege een aantal afwezigen door onder andere blessures, NL Dames u18 verplichtingen en zieken, werd er met last minute wijzigingen uiteindelijk door 20 man aan de wedstrijd begonnen. In tegenstelling tot de Zuid Afrikaanse methode, werd er deze wedstrijd met een bombsquad gestart. Vanwege twee door blessure én ziekte thuisgebleven scrumhalves, moest vaste kracht IJsbrand Baak zijn vaste flanker positie inruilen voor scrumhalf, waardoor er op fysiek niveau met 9 voorwaartsen gespeeld werd. Iets wat meteen goed te merken was. De vele scrums werden gedomineerd door de Warriors, en elke breakdown was een hard gevecht om balbezit. De thuispartij opende uiteindelijk na 15 minuten de score door een penalty tussen de palen te kicken.

Helaas werd er in de 1e helft door de ref besloten om vanwege de veiligheid over te gaan op uncontested scrums, waardoor ons scrum voordeel kwam te vervallen. Hierdoor werden de breakdowns nog fysieker, met vele turnovers van beide kanten als gevolg. Het was inmiddels goed duidelijk dat de punten deze wedstrijd uit de voorwaartsen moesten komen, en vlak voor rust werd de 1e try van de wedstrijd dan ook gescoord door prop Aaron van der Waard en gingen we met 3-5 de rust in.

FOTOALBUM

Bekijk hier het hele fotoalbum van de wedstrijd

Vlak na rust werd er door de andere prop, Gawain Carretero nog een try gedrukt, 3-12. Waardoor de wedstrijd langzamerhand de kant van de Warriors op leek te gaan. Mede door het ijzersterkte voorwaartse spel, onder leiding van uitblinkers IJsbrand Baak, Sjef van Uffelen en Daan de Geus. Enkele minuten later werd de voorsprong met een mooie penalty kick uitgebreid naar 3-15.

In de laatste minuten sloeg de vermoeidheid dan toch toe, en pakte de thuisploeg de leiding in de wedstrijd terug door strategischer te spelen. Door sterk spel, onoplettendheid van onze kant en een aantal mistackles werden er kort achter elkaar 2 try’s gescoord, inclusief conversies, 17-15. Waardoor de wedstrijd uiteindelijk met dank aan de eerdere penalty kick nipt gewonnen werd door de thuisploeg.

Na de wedstrijd was het even zuur, maar de Warriors mogen na deze wedstrijd met geheven hoofd terugkijken op een geweldige wedstrijd. Na complimenten van de tegenstander werd de traditionele 3e helft gewonnen door breakdown Warrior én Man of the Match Steyn – Stunter- Verhoef.