ESPOIRS DENDEREN DOOR!

Door Daan Kloppenburg

Er werd afgelopen week weer eens gerugbyd aan de Rondgang, want na ruim een maand geen wedstrijden gehad te hebben waren het zowel de dames als de Espoirs die weer eens op eigen veld in actie mochten komen. De Hoekse supporters hebben duidelijk wat actie gemist op eigen terrein, want hoewel er een dun en ijzig windje stond, wat het ronduit fris maakte, waren ze in ruime getalen uitgerukt.

HookLadies

De dag ging van start met de wedstrijd tussen de dames van Rugbyclub Aachen en The Hookladies. Voor de dames gaat het er de komende weken erop of eronder worden voor wat betreft hun promotiekansen. Ze zijn 4 wedstrijden verwijderd van het einde van de competitie en nemen momenteel de tweede plaats in op de rang lijst met een wedstrijd minder gespeeld dan koploper Black Snakes. De wedstrijd tegen de Duitse dames liep na een gelijk opgaand begin (het was 12-14 met rust) uit op een debacle waarbij de teller na het eindsignaal van referee Rein Mostert op 17-45 in het voordeel van de bezoekers stond. Er rust dus een zware taak om zich uit deze klasse, waarbij ongekend grote afstanden gereisd moeten worden, te ontworstelen.

Espoirs

Voor de Espoirs zijn de kaarten anders geschud. Zij incasseerden afgelopen seizoen slechts twee nederlagen, die achteraf gezien nog volstrekt onnodig waren ook. Met het bezoek van de Leidse studenten stond niet de allersterkste tegenstander op het menu, maar zoals zojuist gezegd verslikken de jonge gretige honden zich een enkele keer. Toch bleek al snel dat de Espoirs de Leidenaren goed in de tang hadden. Met rust stond er al een comfortabele 22-0 voorsprong op het bord en was in de eerste helft tweemaal een hoofdrol voor Yaromir Jeronimus weggelegd. “Sneaky” als een scrum half hoort te zijn vond hij het gaatje rond de ruck waardoor hij dus tweemaal de Leidse tryline kon over duiken.

Het tweede deel van de wedstrijd was weinig verrassend, ook hier kwamen de mannen uit de Sleutelstad er niet aan te pas en bleef de 0 tot aan het einde van de wedstrijd op het bord staan. The Hookers trokken hun lijn door en bouwden o.a. door oudgediende en assistent-trainer Justin van Boven en Mike Scholtes de score gestaag uit en bepaalde deze uiteindelijk na 80 minuten spelen op 36-0. Verdere opsteker was dat fly-half Kevin Lenssen en Sjoerd Dijkshoorn opnieuw de arena betraden en hun ervaring ruimschoots aan de jeugdige medespelers konden laten zien.

Super Weekend

Volgende week staat er weer een Super weekend op het programma waarbij alle seniorenteams thuis spelen. HOOKXV bijt op zaterdag de spits af in de Ere-klasse tegen koploper Rotterdam. Opnieuw een hele zware opgave voor het team van coach Glenn Vertongen, maar wellicht hangt er een stunt in de lucht. RC Hoek van Holland is immers nog steeds trotse eigenaar van de Rotterdam Cup die zij in september vorig jaar in Hoekse handen wisten te houden.

Verder zullen de dames op zondag hun opwachting maken tegen de Utrechtse studenten van RUS. Niet het allersterkste team, dus een mooie gelegenheid om nieuw vertrouwen te winnen.

Als afsluiter van de zondag moeten de Espoirs tegen koploper Obelix, dit beloofd een kraker te worden. Er werd enkele weken geleden van deze Nijmeegse studenten verloren, dus hier moet nog het e.e.a. rechtgezet worden als de Hoekse reservemacht wil laten zien wie nu eigenlijk het sterkste team in de Tweede Klasse Zuid is. Er mag vanuit gegaan worden dat de winnaar van deze wedstrijd de ranglijst zal (blijven) aanvoeren.

Al met al een druk en spannend weekend volgende week en uiteraard is iedereen weer van harte welkom aan de Rondgang om de verrichtingen van alle teams te aanschouwen.