NEDERLANDS TEAM LONKT VOOR RUGBYER KAJ VERHOORN

Door Daan Kloppenburg

Momenteel is het Rugby Europe Championship in volle gang en strijden 8 landen, de zogeheten B-landen, voor een plekje op het Wereldkampioenschap rugby over 3 jaar in Australië. Het Nederlandse rugby beleeft momenteel een opleving, want nog nooit was er zoveel talent in Nederland dat zich ook werkelijk kan meten met de grotere rugbylanden in Europa. Daarbij moet wel in ogenschouw genomen worden dat er nog een diepe kloof is tussen de A-landen, zoals Engeland en Frankrijk, die momenteel in het jaarlijkse Six Nations toernooi uitkomen en de B-landen aan de andere kant. Maar er gloort zowaar hoop, B-land Portugal versloeg zeer verrassend Fiji in de laatste poulewedstrijd op het WK vorig jaar in Frankrijk. De kloof wordt dus zeker minder.

Local boys

Zoals gezegd heeft Nederland een steeds sterkere selectie en maakte het de afgelopen jaren mooie stappen. Veel van de spelers komen uit voor clubs in het buitenland of hebben daar enige tijd gespeeld. Zo kwam “local boy” Marijn Huis vorige week uit in de gewonnen wedstrijd tegen Duitsland (uitslag 39-13). Marijn speelt momenteel in de Engelse tweede divisie bij London Scottish, een gerenommeerde club met aanzienlijke prestaties in het verleden op het hoogste Engelse clubniveau.

Hoek van Holland heeft echter nog een talent, dat naar alle waarschijnlijkheid aankomende zaterdag zijn debuut gaat maken tegen Polen. We hebben het over Kaj Verhoorn, de 20-jarige center die dit jaar na een verblijf in het buitenland is teruggekeerd op het oude nest van RC Hoek van Holland. Kaj was twee jaar actief als “espoir” (aanstormend talent) in de Franse competitie bij Brive in het zuiden van Frankrijk. Zijn avontuur kwam helaas ten einde toen hij aan het einde van het seizoen geblesseerd raakte. Gelukkig kon de Hoekse hoofdmacht hem prima gebruiken, want er stond hen opnieuw een loodzwaar seizoen in de Ereklasse te wachten. Kaj herstelde gelukkig snel en had zich inmiddels ook in de kijker gespeeld voor Nederland onder 20.

Europees Kampioen

Begin november vorig jaar reisde Kaj met het Nederland onder 20 team af naar Praag om daar het Europees Kampioenschap (eveneens voor B-landen) te gaan spelen. Het toernooi was een daverend succes, want de winst op favoriet Portugal bezorgde hun een plek in de finale. Deze finale zou gespeeld gaan worden tegen het sterke België, ook een team dat zich titelkandidaat mocht noemen. In de zeer gelijk opgaande wedstrijd, het stond immers een minuut voor het verstrijken van de officiële speeltijd nog 16-16, was het uiteindelijk de jonge Hoekenees die als een duveltje uit een doosje het halve veld over sprintte om vervolgens het ovaal onder de palen te drukken. Met het Europees Kampioenschap nu op zak schreven zij historie voor het vaderlandse rugby.

En nu bereikt matchwinner Verhoorn opnieuw een mijlpaal door op de bank plaats te mogen nemen in een zeer belangrijke kwalificatiewedstrijd, maar nu dus voor het officiële Nederlandse vijftiental en daarmee dus naar alle waarschijnlijkheid zijn eerste cap gaat krijgen. Kaj voegt zich hierbij bij een select aantal Hookers die zich door de jaren heen voor het Nederlands team hebben weten te kwalificeren. Aankomende zaterdag op het NRCA (Nationaal Rugby Centrum Amsterdam) zal om 16:15 het fluitsignaal gaan en kunnen we hopelijk genieten van de verrichtingen van zowel Marijn als Kaj.